Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het gebeuren dat ik bij de tandarts een verdoving kreeg en vrijwel onmiddellijk onderuit ging.

Snelle, zwakke pols, licht in het hoofd en kortdurend buiten bewustzijn. Ik heb veel vaker verdovingen gehad zonder problemen, maar volgens de tandarts zat ze in een bloedvat. Ik dacht alleen dat er adrenaline in zat en dat dat juist vaatvernauwend zou werken, dus dan klinkt dit niet logisch.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
15K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het verdovingsmiddel dat de tandarts standaard gebruikt zit adrenaline. Dat werkt inderdaad bloedvatvernauwend waardoor de verdoving langer werkt. Als adrenaline zich verspreidt in het lichaam, zeker als er iets van direct in je bloedsomloop terechtkomt krijg je precies die verschijnselen die jij beschrijft. Die komen bij normaal gebruik ook voor bij mensen die overgevoelig zijn voor adrenaline.

De meest frequent voorkomende bijwerkingen van adrenaline: hartkloppingen, tachycardie (versnelde hartslag), bleekheid, koude ledematen, hoofdpijn, duizeligheid, transpireren, angst, nervositeit, tremor (trillen, beven), misselijkheid, braken, ademhalingsmoeilijkheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Adrenaline werkt door die vaatvernauwing juist bloeddrukverhogend. Het hormoon wordt ingezet bij shock, waarbij de circulatie ernstig gestoord is door bloedverlies of andere oorzaken van ernstige bloeddrukdaling.

Andere antwoorden (3)

Misschien ben je allergisch voor een bestanddeel van de verdoving. Klinkt raar maar het kan wel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was je al niet helemaal fit. Dan reageert je lichaam soms heftiger op iets waarop het normaal niet erg reageert.
En als een middel meteen in het bloed gespoten wordt komt de reactie veel sneller en minder geleidelijk.
Dus dat kan ook je heftige lichamelijke reactie verklaren.
Er zit volgens mij geen adrenaline in een verdoving bij de tandarts omdat dit niet verdoofd. (werkt trouwens juist niet vaatvernauwend)
Wel een vervelende ervaring lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zenuwen die verdoofd moeten worden, lopen vaak vlakbij grote bloedvaten.
Het is mogelijk dat het verdovend middel per ongeluk in zo'n bloedvat wordt gespoten.

Dit geeft een metaalachtige smaak, tintelingen rond de mond, een slaperig gevoel en in ernstige gevallen, hartritmestoornissen, stuiptrekkingen en bewusteloosheid.

Dit is extreem zeldzaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding