Trekt een beugel je kaak naar voor?

Ik heb sinds gister (Dindsdag 26-4-2011) een slotjesbeugel gehad. Ik moest 2 kiezen laten trekken, van boven. Nu moet ik elastiekjes vastbinden aan mijn beugel, maar zorgt dit ervoor dat mijn hele kaak straks naar voor gaat staan? Of zal de beugel alleen mijn tanden veranderen? Want als hij mijn kaak ook verschuift, dan gaat mijn hele uiterlijk naar de maan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
6.6K

Antwoorden (5)

Nee je kaakstand blijft hetzelfde, met een beugel zal zeker niet je kaken veranderen, maar de stand van je tanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De plaatbeugel en de slotjesbeugel kantelen je tanden en kiezen of duwen ze keurig op hun plaats. Hoeveel tijd daar precies voor nodig is, is moeilijk te zeggen. Dat hangt er bijvoorbeeld vanaf hoe oud je bent en hoever je tanden en kiezen verplaatst moeten worden. De meeste mensen dragen deze beugels 6 maanden tot 2 jaar.

Toegevoegd na 25 minuten:
De activator of blokbeugel en de buitenbeugel beinvloeden de groei van de kaken.

Aangezien jij een slotjesbeugel hebt hoef jij je geen zorgen te maken dat jouw kaken zullen veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad om je onder- en bovenkaak dichter naar elkaar toe te brengen. Je uiterlijk zal denk ik niet zo snel naar de maan gaan, een beugel is juist bedoeld om het geheel mooier te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beugel met van die zij-elastiekjes die je er zelf op moet zetten is daar volgens mij voor. Anders zou je het ook aan je orthodontist kunnen vragen.
Nee hoor, je kaak blijft zoals hij is. Om de kaakstand te veranderen is een operatie nodig. Mijn dochter heeft dit ondergaan. Haar kaakstand en belangrijker nog, haar manier van ademhalen, verbeterde daardoor aanzienlijk. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kaak is heel erg verandert door een beugel, ik heb ook zowat alle beugels die er bestaan gehad;)
Je tanden gaan anders staan, maar het kan ook zijn dat je kaak anders gaat staan, als je bijvoorbeeld een overbijt hebt wort je onderkaak naar voren getrokken.
Niet bang zijn dat je hele uiterlijk verziekt wordt, ik ben er veel mooier door geworden, en ken veel mensen bij wie dat ook zo is. Maar je zou het ook gewoon aan je ortho kunnen vragen, mijn ortho legde me altijd alles uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, geen paniek.

Het 'manipuleren' van de groei van de kaken, door middel van een beugel, is alleen mogelijk wanneer je nog in de groei bent.
Maar dan moet hiervoor wel een speciaal behandelplan en beugel worden gemaakt om dit te corrigeren.

Echter wanneer je volgroeit bent is het ook nog mogelijk om de stand van de kaken te veranderen. Hiervoor is dan echter meer nodig dan alleen een behandeling met een beugel.

Aanvullend moet dan de stand van de kaken worden aangepast door middel van een chirurgische ingreep - een kaakoperatie dus.

Van jou beugel, die dus gemaakt is, om je tanden recht te zetten, gaan je kaken niet zomaar "vergroeien" om het maar zo te zeggen. Niks aan de hand, en straks lekker genieten van je mooie gebit! ;-)

http://www.beugel.nl/old/txt/algemeen_3.html

http://www.beugel.nl/informatie/de_behandeling/kaken_of_tanden/verplaatsing