Werkt een verdoving als je een ontsteking in een kies hebt ?

Ik heb gehoord dat als je een behoorlijk ontstoken kies hebt de verdoving bij het eventueel trekken van die kies niet werkt. Is dat waar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
27.7K

Het beste antwoord

Nee. Als het niet werkt is de verdoving te weinig en kan er bijgespoten worden. Ik heb heel wat uurtjes in de tandartsenstoel gezeten en ook de ontstoken kiezen zijn er met fikse verdoving prima uitgekomen. In mijn familie zijn twee tandartsen. Geen probleem, een ontstoken kies met verdoving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is waar heb het zelf al eens meegemaakt(bij mij dan tand getrokken zonder die verdoving en dit viel nog best mee)
13 jaar geleden
de verdoving werkt ook als de kies ontstoken is.
als je tandvlees ontstoken is kan je dit blijven voelen terwijl de kies zelf gevoelloos is.

de tandarts kan hier ook een verdoving voor geven mocht je er teveel last van hebben.

omdat de verdoving voor de kies in het tandvlees gezet word kan het geven van een verdoving in ontstoken tandvlees even wat pijnlijker zijn dan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad mogelijk dat het lastiger gaat. Gelukkig kan een tandarts bij spuiten. Het komt omdat door de ontsteking de vloeistof minder makelijk bij de zenuw kan komen. Het werkt als het ware dde anesthesie een beetje tegen. het zorgt dat de prikkelgeleiding anders word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er pus zit rondom de kies dan kan het verdovingsmiddel niet direct bij de ontstoken kies komt, maar gelukkig kan je de kies van afstand verdoven en verdoof je bij extracties de halve kant van je mond en niet een deel. Komt dus helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan in hoeverre de ontsteking gevorderd is! Soms is alleen de wortel ontstoken, daarna komt de wortelpunt en daarna evt. een paradontaal abces. Bij de laatste twee is het moeilijker te verdoven en gebeurt het wel eens (niet heel vaak), dat de kies niet te verdoven is omdat de vloeistof direct wordt afgebroken door de bacterien!

Toegevoegd na 6 uur:
paradontaal= parodontaal