is mondwater een vervanger of een hulpje van tandenstokers?

Ik gebruik meestal mondwater en tandenstokers na het tandenpoetsen, maar is het wel nodig alle2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4.3K

Het beste antwoord

Dit haal ik uit een folder van een tandartspraktijk:

Alleen poetsen en flossen volstaan niet voor een optimale mondhygiëne. Bij het poetsen en flossen ligt de focus op de tanden. Tanden nemen slechts 25% van de mondholte in beslag. Na het poetsen en flossen heb je 75% van de mond nog niet gereinigd. Bacteriën die na het poetsen en flossen achterblijven, kunnen snel uitbreiden naar andere oppervlakken. Denk aan de weefsels in je wang en
gehemelte maar ook aan bijvoorbeeld je tandvleeslijn en tong, die na het poetsen weer tegen je schone tanden komt.
Mondwater biedt een uitkomst op plaatsen die moeilijk te bereiken zijn of die je niet kan reinigen. Anti-bacterieel mondwater bereikt de volledige mond en doodt de bacteriën die tandplaque en een slechte adem veroorzaken. Spoel daarom 2x per dag 30 seconden met een anti-bacterieel mondwater.

MAARRR: Onderaan de folder staan dan weer de namen van de fabrikanten van stokers en mondwater enzo
en dat maakt mij dan weer argwanend.

Een Mondhygiëniste op tandarts.nl zegt dit:

""Listerine desinfecteert daadwerkelijk op zo'n manier dat het wel ietsje kan schelen. Echter heeft Listerine het nadeel dat het zuur is, dat het alcohol bevat, dat tanden er gevoel van kunnen worden en dat het kleurstof bevat wat aanslag kan geven.""""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het is een hulpje
stukjes voedsel die achterblijven in je pockets (holletjes in he tandvlees tussen de tanden) en die vastzitten tussen de tanden krijg je lang niet altijd weg met alleen spoelen.Een tandenstoker gebruiken en daarna spoelen heeft dan ook zeker de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tandenstokers zijn een goed hulpmiddel bij het reinigen tussen de tanden.
Mondwater kun je beter vervangen door water uit de kraan om te spoelen.
Alle 2 is dus niet nodig!
Mondwater is meer een product om de zak van de fabrikant te vullen, dan dat het effect heeft op je mondhygiene!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dental sticks, de tandenstokertjes, gaan tussen elke tand. Op zoek naar achtergebleven minuscule etensresten. Voorzichtig te werk gaan dat je niet je tandvlees beschadigt.

Mondwater is lekker fris. Voor je adem. Het geeft een schoon gevoel in je mond. Vooral lekker na roken of bij slechte adem.

Beide kunnnen horen tot het schoonmaakritueel van je tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mondwater :
Je moet wel een verschil maken tussen mondwater dat je in Kruidvat kunt kopen en echt medicinaal mondwater als bijvoorbeeld Hextril. Dat laatste heeft echt een bacteriedodende werking en wordt onder andere gebruikt om inwendige wonden te ontsmetten. Ik gebruik het ook op de aanhechtingen van mijn pr othese te laten inwerken.
Het goedkopere spul is vooral goed voor een frissere adem.
Tandenstokers , daar ben ik niet zo dol op ,dat is meer een gewoonte in sommige culturen , dan een remedie: In Turkije staan die gewoon op tafel . In Gambia bijv. kopen of plukken de mensen ‘bittere bladeren ’( geen coca !) en gebruiken ook gewoon ‘droog zout’ om hun tanden te reinigen ....en daar is heel weinig tandbederf.
Ik denk dat alleen veel en grondig poetsen en gebruik maken van tandzijde werkeljk helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier het advies van een tandartsassistente.
Mondwater is echt grote flauwekul. Het smaakt fris, maar voor de rest geen toegevoegde waarde.
Soms word het voorgeschreven bij tandvleesontsteking of pericoronitis, maar dan is het altijd op recept en voor tijdelijk gebruik vanwege een aandoening, en dan is dat ook geen listerine of wat dan ook, maar speciale perio-aid of corsodyl, daar zit een percentage chloorhexidine in.
Voor de rest alles wat in de kruidvat staat, heeft geen nut, alleen maar fris.
Voor een optimale mondhygiene:
3x per dag poetsen, maar minimaal 2x p/d. Elke avond flossen en/of rageren. Tandenstokers kan ook, maar rageren is beter.
Maar ook matig met frisdrank en zoetigheid. Fruitdranken zijn ook zuur dus ook slecht. 7 eet/drinkmomenten op een dag incl. tussendoortjes. Hoofddrank water melk thee zonder suiker bv. al de rest met mate.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mondwater zit fluoride dat helpt om de tanden sterk te houden. Soms beweren fabrikanten dat het ook plaque weg neemt maar dat valt te betwisten. Wat het in iedergeval niet doet is zorgen dat het tandvlees gezond blijft. Voor de reiniging tussen de tanden en kiezen in heb je dus floss stokers of ragers nodig. dit zorgt ook voor een soort massage voor je tandvlees waardoor dit gezondblijft. Als je mondwater gebruikt zorg dan wel dat er geen alcohol in zit, dit verhoogd de kans op mondkanker.