Wat is de eigen bijdrage voor tandheelkundige zorg na een ongeval (vervangen van hoektand door implantaat)?

Mijn verzekering zegt dat ik maar tot €450,- vergoeding krijg (behorend bij mijn aanvullende tandartsverzekering), terwijl dit gehele project wel zo'n €2000,- zal gaan kosten (volgens tandarts).

Maar zo'n behandeling valt toch niet onder normale tandartskosten omdat het hier een ongeval betreft? Ik bedoel, als je een been breekt fixen ze dit toch ook voor je en krijg je toch ook niet achteraf te horen dat het maar tot een schamel bedrag vergoed wordt. Het is ook niet een bedrag dat je zo maar even ophoest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Het grote verschil is natuurlijk dat je met een slecht functionerend been levenslange gevolgen kunt hebben voor je validiteit en bijkomende medische problemen.
In het geval van je gebit heb je hooguit je leven lang e beschadigd gebit ; dat belemmert je verder niet in je funtioneren of je validiteit. De medische noodzakelijkheid is dus nogal te betwisten.

Als het echter geen werk is voor de tandarts (niet zuiver cosmetisch dus) maar voor de kaakschirurg, dan worden de kosten wel vergoed.

Het missen van een hoektand heeft eigenlijk niet of nauwelijks consequenties en zou je als zuiver cosmetisch kunnen beschouwen. Ongeacht de oorzaak van het verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mijn verzekering (unive) wordt het volledig vergoed tot 22 jaar en daarna tot € 500,00 per jaar (mits aanvullend verzekerd). Dit zijn nu juist de kleine lettertjes bij de verzekeringen. Het zit niet in het pakket en dus vergoeden ze het niet, dan had je een hoger pakket moeten hebben.

Ik weet niet hoe het ongeval heeft plaatsgevonden, maar als er een tegenpartij is kun je die misschien aansprakelijk stellen. Verder kun je ook nog eens een andere tandarts benaderen en vragen wat het bij hem/haar kost.

Kaakchirurg geeft ook geen oplossing, want het inbrengen van implantaten valt daar ook niet onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jkan bij de desbetreffende tandarts of kaakchirurg de codes opvragen en aan de verzekering vragen welke je vergoed krijgt. Let op als je dit bij een gewone tandarts laat doen die bevoegd is om te implanteren krijg je andere dingen vergoed als bij de kaakchirurg.