Kan tandbeen pijn ervaren aangezien het levende cellen bevat?

Of alleen de zenuwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

Als de zenuwen nog niet geraakt worden doet het geen pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan tandbeen kun je pijn ervaren, maar dat komt doordat de pijnzenuwen worden geprikkeld.

Dit geldt voor elk levend weefsel. Of het nu om spierpijn gaat of om de pijn die je voelt wanneer je wordt gestoken of geprikt: het levende weefsel zelf voelt geen pijn, kan zelfs geen pijn voelen; het zijn de zenuwen die de pijn voelen.

Nog beter gezegd: het zijn de pijnzenuwen die een signaal naar de hersenen geven, en het zijn de hersenen die dat signaal vertalen in een pijngevoel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tandbeen op zich voelt niets net zoals een boom niets voelt maar toch leeft. Als je te dicht bij de zenuw komt kan het lijken alsof het tandbeen zeer doet maar in feite heb je last van de zenuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over botweefsel groeit een vlies wat periost heet. Dat vlies is gevoelig. Als je een trap voor je schenen krijgt dan voel je onderandere pijn van de prikkeling van dit vlies. Ik kan me voorstellen dat over het kaakbeen ook periost zit. Zowel het bot als het periost bevat levende cellen.