Kan ik afvallen met enkel meer bewegen terwijl ik nog evenveel eet?

Ik weet wel, ik moet minder eten dan wat ik verbruik en dan val ik af. Als ik gewoon beweeg en minder eet, vermager ik, en als ik bovendien nog ga sporten, vermager ik sneller.
Alleen: ik heb ergens het gevoel dat dat niet goed werkt. Ik ga minder eten en meer sporten, maar dan ga ik bv op vakantie (waar ik even niet meer sport) en kom er meteen 3 tot 8 kilo aan naargelang hoe lang ik weg ben. En nee, ik eet daar niet tonnen ijs en drink geen liters cocktail, maar laat de teugels wel wat losser.
Daarom heb ik het idee opgevat om niet meer te diëten, maar gewoon veel te bewegen. (Uiteraard niet tegelijk elke dag 3 taarten en vijf pakjes friet te eten, maar gewoon zoals nu).
Ik ga ervan uit dat ik door te bewegen nl niet alleen calorieën verbrandt maar ook mijn stofwisseling versterk. En dat ik dan misschien kan vermijden dat mijn gezicht mega invalt als ik afval, wat echt niet mooi is.
Als ik mijn stofwisseling versterk en meer spieren kweek, dan zal ik niet meer zo snel bijkomen op verlof, omdat ik mijn verbranding heb versneld.
Dat is alleszins MIJN theorie na alles wat ik gelezen heb.
Maar is dat realistisch? Klopt dat wel?
Of moet ik dan onrealistisch veel gaan sporten om de gewenste 10 kilo minder te wegen zonder te diëten? En ga ik dan effectief op verlof minder bijkomen omdat ik meer spiermassa heb?
Spiermassa verbrandt nl meer dan vetmassa dus zou het lukken om mijn lichaam dan zoveel te laten verbranden dat ik geen gram bijkom ook al eet ik es een tijdje meer.

9 maanden geleden
1.2K
Amadea
9 maanden geleden
Geen taart, ijs en friet eten, maar gezondere keuzes maken. (Bijvoorbeeld volkorencracker, kwark en gekookte aardappels). Dan kun je bij dezelfde calorie-inname met daarbij flink bewegen inderdaad afvallen.
tinus1969
9 maanden geleden
Je stelt een heel persoonlijke vraag waar geen goed antwoord op mogelijk is. Iha val je af als je minder eet en/of meer beweegt, hoewel je lichaam allerlei compensatie mechanismen heeft om dat effect minder groot te maken dan je zou verwachten.
Mbt vakanties; suiker/koolhydraten zijn berucht qua aankomen. Snoep je meer op vakantie?
Edraket
9 maanden geleden
Mijn huisarts zei dat ik te zwaar werd en aan sport moest gaan doen. Dus ging ik 3x in de weer een uur zwemmen.
Na een maand was ik nog geen kilo afgevallen.
Zei dit tegen de huisarts en die zei dat vet in mijn lichaam was omgezet in spiermassa.
Ik ging sporten om af te vallen, terwijl dit helemaal niet werkt. Hij gaf me dus een waardeloos advies.
Of ik spiermassa heb of vet maakt mij niets uit.
Ik wilde een lager gewicht.
Vortexxx
9 maanden geleden
Mijn oma zei altijd "Elk pondje gaat door het mondje"
Ritsuka
9 maanden geleden
Het is 'makkelijker' om anders te gaan eten dan om extra te gaan bewegen om af te vallen. Met een km wandelen verbruik je gemiddeld 55-80 kcal.
Een stroopwafel is ongeveer 175 kcal.
Dan moet je dus al 2 km wandelen terwijl je ook de stroopwafel kunt laten liggen.

Antwoorden (1)

Hi Liveisgreat,

Afvallen kan op verschillende manieren, twee van deze manieren benoem je zelf al in je vraag. Meer sporten (ofwel bewegen) waardoor je calorieën zal verbranden. De andere manier is om minder calorieën tot je te nemen. De beste manier blijft om hier een gezonde combinatie in te vinden, die naast de zogenoemde cheatdagen, behapbaar voor je blijft. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een startpunt / nulmeting nodig om te kijken wat je normale dagelijkse hoeveelheid is.

Zelf zou ik aanraden om gewoon te doen, wat voor jou vol te houden is. En waarbij je jezelf niet teveel straft. Ik zou kiezen voor een gezonde mix tussen bovengenoemde, waarbij je beweging creëert in combinatie met 'gezond' eten.
9 maanden geleden