Is 4 liter water drinken op een dag ongezond?

Hoi, ik drink 4L water op een dag. Mijn ouders zeggen dat ik hiermee moet stoppen en zeggen dat het erg ongezond is. Je mineralen spoel je hiermee weg zeggen ze, volgens mij klopt dit niet. Dus zitten er nadelen aan om zoveel water te drinken? Zo ver ik weet niet, alleen dat je vaker moet pissen.

2 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Wat voor kleur is je urine?
Pieterke
2 jaar geleden
Drink je omdat je veel dorst hebt? In dat geval zou ik even naar de dokter gaan.

Antwoorden (1)

4 liter water op een dag drinken, is niet ongezond, mits je het verdeelt over de gehele dag.
Anderhalve tot 2 liter is doorgaans genoeg. Maar, sport je veel, doe je zwaar lichamelijk werk etc kan je behoefte al hoger zijn.
En, drink niet te veel om trek in eten te onderdrukken!

Een gezond lichaam kan zelfs een dikke liter water per uur verwerken, zonder een watervergiftiging te krijgen. Probeer dit niet uit, want sommige mensen hebben een onderliggend probleem (zonder dat ze het weten) en dan kan 700 ml water per uur al schadelijk zijn.

Jouw ouders doelen waarschijnlijk op natrium in het bloed.
Drink je inderdaad te veel in één keer (meer dan een dikke liter water in één uur), dan kan natrium in het bloed veel te laag worden. Dit kan leiden tot (ergste geval) overlijden.

Terug naar jou.
Drink jij die 4 liter verspreid over de dag, dan is er niks aan de hand.
Heeft jouw urine een lichtgele kleur, dan heb je ook een ‘bewijs’ dat er niks raars is.

Maar,
Heb je continu dorst waardoor je veel drinkt, ga dan wel even naar de huisarts.
(Mensen met suikerziekte hebben dit vaak als eerste symptoom).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Het is wel gek dat dit nergens op internet zo duidelijk uitgelegd wordt... Dikke plus!
SentWierda
2 jaar geleden
Veel van de uitleg van Simonsdochter is te vinden op de website van het Voedingscentrum.
O.a. op: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/water.aspx
SimonV
2 jaar geleden
Nee. Dit antwoord houdt veel meer in dat de beperkte informatie van het Voedingscentrum. Zo staat er overal wel wat interessants op internet, maar hier is het mooi samengevat.