Kan je je lichaam laten wennen aan minder water?

Hé hallo.
Ik heb nog een vraag kan laten het lichaam wennen aan minder water?
Ik sport vrij veel ik hardloop fiets zwem zeil en fitness veel.
Buiten dat aan de ene kant hoor ik mensen die zeggen van je moet voordat je dorst hebt al drinken en aan de andere kant hoor ik mensen die zeggen dat je lichaam wel aangeeft wanneer het dorst heeft en dat je dan moet drinken.
Tijdens het sporten bedoel ik dan.
Ik heb zelf als ik sport dat ik dan er wel voor zorg dat ik per kwartier 250ml op drink.
Ik zit te denken omdat te minderen en dan op de rustdagen er tussen dan meer te drinken en is het dan ook beter dat als je aan een marathon mee doet dat je dan iets aan de overgehydrateerd kant aan de start komt en dan tijdens de marathon pas drinkt als je weer dorst krijgt of moet je dat juist niet doen en de dorst gewoon voor blijven?

3 jaar geleden
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Water verlies je door zweet/transpiratie, om oververhitting tijdens inspanning te voorkomen. Dat waterverlies door transpiratie hangt af van inspanning en temperatuur; training verandert daar niet zoveel aan.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt je lichaam niet laten wennen aan minder water. Het grootste probleem is namelijk dat je spieren het vocht en de koolhydraten nodig hebben om te kunnen presteren. Verlies je bijvoorbeeld meer dan 2% vocht, dan beïnvloedt het al je prestaties. Verlies je meer dan 6% dan kun je zelfs fysieke klachten krijgen (van kramp tot zelfs het in coma raken). Om die reden is het gewoon belangrijk om genoeg te drinken en zeker niet te wachten tot je lichaam het aangeeft om te drinken. En zelfs dan kunnen sommige mensen die prikkel onbewust negeren (sommige autisten hebben daar grote problemen mee bijvoorbeeld) met klachten als migraine (of erger) als gevolg.

In het gewone leven zal dit trouwens niet zo erg zijn, maar niet of minder willen drinken tijdens een marathon is zeker niet aan te raden!