Is een zure haring bij het ontbijt echt zo goed voor het cholesterol gehalte?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
35.2K
anneliez
4 jaar geleden
ik zou er niet aan moeten denken, haring bij het ontbijt, en ik geloof ook niet dat dat beter of slechter is dan later op de dag. De voedingsstoffen blijven hetzelfde en werken hetzelfde of je ze nu 's morgens om 8 uur of 's avonds om 8 uur eet

Antwoorden (3)

Uit onderzoek blijkt, dat haring goed is voor de HDL-cholesterol (de goede cholesterol).
Zie link voor het onderzoek en de resultaten.

Het eten van haring heeft een gunstige invloed op het gunstige HDL-cholesterol. Vooral personen met een verlaagd HDL-gehalte kunnen hierbij baat hebben.
Aan de studie namen 13 gezonde proefpersonen met overgewicht deel. Ze werden willekeurig verdeeld in twee groepen.
De personen in de eerste groep kregen gedurende 4 weken 5 dagen per week 150 gram gebakken haring te eten. De deelnemers in de andere groep kregen varken -en kipfilets. Na twee weken tussenpauze werden de groepen omgewisseld.
Aan het begin van de studie en telkens na een periode van 2 weken werd bloed geprikt waarbij onder andere het totale cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, LDL-cholesterol, CRP en triglyceriden werd gemeten.
De resultaten lieten een significante stijging van het HDL-cholesterol zien na het eten van de haring (van 1,13 naar 1,22 mmol/l).
Tevens daalde het CRP.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Maar de vraag betreft specifiek 't bij het ontbijt eten van zure haring. Maar het tijdstip en de manier waarop de haring bereid is uit?
Zure haring verzadigt en remt daarmee overeten. Wie dus de dag begint met zure haring eet in de loop van de dag minder -en dat is ook goed voor je cholesterol.
4 jaar geleden
Je lichaam maakt zelf cholesterol. Je inname is verwaarloosbaar.
Overigens zijn alle publicaties naar de prullenmand verwezen, zijnde complete nonsens.
Lees: ''De cholesterolhype'' van Malcolm Kendrik. ISBN 9789085711711.
Daarin wordt aangetoond dat ongeveer alle conclusies verkeerd om zijn.