Verteerd speelgoed zoals lego in de maag?

Hallo, Mijn dochter had perrongelijk een klein stukje LEGO doorgeslikt. (Een hoofd en een paar geld briefjes) Verteerd dat in de maag of komt het er gewoon weer uit via de ontlasting?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik gok ontlasting. Hard plastic verteer je niet zomaar.
https://wij.nl/peuter-kleuter-ehbo/artikel/voorwerp-inslikken
Jonge kinderen willen vaak van alles in hun mond stoppen. Niet vreemd; de mond is het grootste tastorgaan. Maar zo kan het dus gebeuren dat je kleine iets inslikt. Meestal komt het via de ontlasting een paar dagen later tevoorschijn. Waar let je op? Als je kind iets heeft ingeslikt dat langer is dan 5 cm., als het een scherp voorwerp betreft, als het een batterij of magneet is of medicijnen of sigaretten betreft, ga je meteen naar de huisarts. Zo niet, houd dan je kind de aankomende dagen goed in de gaten. Heeft het pijn? Krijgt hij koorts? Let op overgeven, benauwdheid of een piepende ademhaling, hoesten of ander afwijkend gedrag. Het kan zijn dat het voorwerp in de luchtpijp zit. Is dit allemaal niet aan de orde, dan kun je afwachten. Er zijn geen medicijnen om ervoor te zorgen dat het voorwerp er sneller uitkomt. heeft je kind pijn, waarschuw dan ook de huisarts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef je dochtertje ontbijtkoek, dit versnelt de route. Wel na iedere grote boodschap ontlasting opvangen en met bv een oude vork checken. Zo is ooit een zilveren ring met bloedkoraal gered die ook door een klein kind was ingeslikt.

Antwoorden (1)

Lego verteert niet en komt en verlaat in principe via de natuurlijke weg ( via de ontlasting)weer het lichaam.