Hoe val je af zonder beweging?

Ik zit in een (elektrische)rolstoel en ben niet in staat fysieke inspanning te doen.
Eten doe ik eigenlijk al niet veel maar ik blijf toch te zwaar, 140Kg. Ik wil naar 100Kg of liever nog 90Kg.
Wie kan mij serieuze tips geven om dit zonder inspanning of operatie voor elkaar te krijgen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag je huisarts een verwijzing naar een diëtist en een fysiotherapeut.
Die kunnen je helpen met een goed voedingspatroon en beweging afgestemd op jou persoonlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Vics Dank je wel voor je reactie. Sorry, ik heb nog wat details vergeten te melden.
Ik heb ook nog de ziekte van Crohn. Ik heb al een traject gevolgd bij bij een revalidatiecentrum onder begeleiding van een multidisciplinair team (fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog, diëtist) en later nog bij een andere diëtist en in beide gevallen echt streng aan hun regels gehouden en dat alles zonder resultaat. Nu een aantal jaren later wil ik toch weer een nieuwe poging doen, vandaar mijn vraag.
Cryofiel
6 jaar geleden
De ontwikkelingen gaan snel. Best kans dat een nieuw begeleidingstraject nu wél succes zal hebben.

Antwoorden (1)

Wel, je moet eens je levenswijze goed analyseren. Neem je misschien medicatie? Dat kan al zorgen dat je aankomt (niet alle medicatie natuurlijk, maar sommige.).
In jouw geval met de ziekte van Chrohn is het uiterst belangrijk dat je eet wat je mag eten. Dit heeft niet meteen de bedoeling om je te laten afslanken, maar wel om je in leven te houden.
Nu enkele tips:
- je kan natuurlijk niet veel doen, maar misschien kan je toch iets doen. Mijn grootmoeder bv. had twee halters, daarmee deed ze elke ochtend oefeningen met haar armen. Is dat iets wat voor jou fysiek mogelijk is?
- als je niet beweegt is je stofwisseling traag. je kan je stofwisseling op gang krijgen door bepaald eten niet meer te eten voor een tijdje. De logica hierbij is dat je lever vet stockeert. eenmaal je lever niet meer stockeren kan, stockeert hij het in je lichaam. Dat is eigenlijk om te overleven: in dat vet zitten gifstoffen. Je lichaam beschermt je zo. Als je gaat eten zonder je lever te belasten, zal je lichaam stilaan vergif loslaten. Bij mij werkt een maand zonder koffie, zwarte/groene/witte thee, alcohol, suiker, zuivel ook bio ook yoghurt, kant en klaar dingen zoals ook groentenbouiilon (ook bio) alle meelspijzen aardappel pasta brood,vis/vlees enz., OOk geen surrogaten zoals aspartaam dus zeker geen light gedoe. Wat ik dan wel eet: granen, tofu/seitan/tempeh, groenten. Matig ook seizoensvruchten uit eigen land, matig ook zetmeelhoudende groenten.Havermout, sojamelk, havermelk en dit room. Vet: olijfolie (weinig) of sesamolie. Niks kant en klaar alles vers. Ochtend havermoutpap, smiddag zelfgemaakte soep zonder brood, s avonds granen/groenten/vleesvervanger
Ik neem daarbij multivitamines, chlorella en spirulina. Hiermee val ik snel af zonder honger en voel me superfit.
- bedenk watje wil "vasthouden" geestelijk. Dat kan iets concreets zijn (bv. je bent nog kwaad op iemand) of iets minder concreets (bv. aandacht krijgen). In je geest vasthouden, houdt ook in je lichaam vast.
- drink veel water of kruidenthee (bio). Bio koffie mag maar zonder caffeïne.
Dit doet wonderen maar je moet het een tijdje volhouden. En echt als het niet helpt overweeg toch maar een operatie. 140 kg is veel, veel te veel. Dat belast je hart heel erg. Het zal maaanden duren voordat je die 50 kg kwijt bent en dan ben je wellicht nog te zwaar. Echt waar, ik ken velen die het gedaan hebben en heel tevreden zijn. Dus overweeg het toch maar....
Veel succes en ... moedig ben je wel!! dikke pluim!
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
geen plaats meer in het antwoord dus even hier : je moet absoluut alles BIO eten !!!! als je seizoensgroenten eet hoeft dat niet persee duur te zijn hoor!
Ritsuka
6 jaar geleden
Waarom biologisch eten? Daar worden ook gewoon bestrijdingsmiddelen gebruikt. Waarom chlorella en spirulina als supplement?
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je BIO promoot doe dat dan voor de juiste redenen (als die et zijn, voor afvallen of gezonder eten is BIO geen reden).
https://www.vn.nl/groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten/
liveisgreat
6 jaar geleden
Ik ga de discussie over bio niet aan. dit is de vraag hier niet. Ik volgde dit dieet op advies van een arts en verloor hiermee mijn "muffin"vet wat er op geen enkele andere manier afging.. De logica erachter is om zo weinig mogelijk gifstoffen binnen te krijgen. Uitsluiten kan je die niet, alleen al door ademen krijg je gifstoffen binnen zo lang de overheden geen werk maken van zuiverder lucht. Voor Bio raadpleeg meerdere bronnen niet alleen degenen die anti zijn. En maak dan je eigen conclusie.
TurfGraver
6 jaar geleden
Raadpleeg dan wetenschappelijk onderzoek en feiten (zie link) en niet pro / anti bronnen.
Link is niet anti, maar maakt duidelijk WAAROM je voor BIO zou kiezen (en dat is niet omdat het gezonder voedsel zou zijn).
"Zo is biologisch vlees veel diervriendelijker dan gewoon vlees en is biologische landbouw duurzamer omdat bijvoorbeeld uitputtende monocultuur wordt vermeden."
Ik bediscussieer uw antwoord niet (prima adviezen) maar relatie met BIO zie ik niet. ;)