Kan ik de volgende (aanvullende) vitamines slikken ter verbetering van mijn gezondheid?

Ik weet dat té veel van sommige vitamines niet goed is en dat bepaalde supplenmenten gewoonweg niet worden opgenomen maar ik weet niet exact welke en wanneer het zinloos is. Soms is aanvulling wél gunstig. Ik eet geen vlees en vis en wil proberen wat af te vallen en wil misschien nog zwanger worden.

Dagelijks 1 capsule bij ontbijt:
- foliumzuur (al 4 jaar)
- vitamine B12 (ivm, tekort aan vlees)
- moringa capsules en thee (plant bordevol voedingsstoffen, vitamines en mineralen)
- omega 3 uit zeewier (ivm tekort aan vis)
- ('s winters) levertraan met vitamine D ( ivm betere weerstand en vitamine D ivm zongebrek)
- (tijdelijk) maté capsules (ivm afvallen (stimuleert vetverbranding) en ondersteuning zenuwstelsel)

3 keer per week 1 capsule bij ontbijt:
- gingseng (geheugen en concentratie)

2 keer per week 1 capsule bij ontbijt:
- omega 3 uit zeewier (ivm tekort aan vis)

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn over deze combinatie.

Groeten, Carola

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Zomaar vitamines slikken is nooit gezond. Als je van mening bent dat je bepaalde vitaminen tekort komt, kan je beter aan de huisarts een bloedonderzoek vragen, zodat je gericht je tekorten kunt aanzuiveren. Dat kan door betere voeding of de het slikken van tabletten.
Wacht op het advies van je huisarts.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies, Ivana. Alleen tekorten aanvullen die je daadwerkelijk hebt, en dan alleen zoveel gebruiken dat je het tekort aanvult - niet minder, maar zeker ook niet meer. Slik dat wat op jou in jouw situatie van toepassing is, niet "zomaar" een algemeen multi-mengsel.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Gevaarlijk? Wie zegt dat?
Cryofiel
6 jaar geleden
@HeerVoldemort, zie bijvoorbeeld
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/640804/ziek-vitaminepillen/
(lees ook de reacties onder de vraag).
Je weet niet waar je precies een tekort aan hebt, en je weet niet hoe groot dat tekort is.

Neem bijvoorbeeld vitamine D: heb je daar werkelijk een tekort aan? Zo niet, waarom slik je het dan? Heb je wel een tekort, hoe groot is dat dan? Hoeveel zou je moeten slikken om dat tekort aan te vullen? Als je al een tekort hebt, slik je dan niet te weinig? Of misschien juist teveel?

Wat ik hier voor vitamine D schets, geldt ook voor de andere vitaminen en mineralen die je noemt.

Dan slik je ook nog "breed spectrum" supplementen. Moringa bijvoorbeeld. "Doe maar van alles, het zal vast wel goed zijn", lijkt de achtergrondgedachte te zijn. Maar klopt dat wel? Heb je een tekort aan die voedingsstoffen, vitamines en mineralen? Zo ja, welke tekorten heb je, en hoe groot zijn die tekorten?

Wat je nu aan het doen bent lijkt op "Kom, we gaan inkopen doen voor het weekend zodat we eten kunnen klaarmaken. Maar we gaan niet kijken wat we willen eten en wat we daarvoor nodig hebben, en al helemaal niet met hoeveel personen we zijn. Nee, we gaan gewoon naar de supermarkt, we lopen door het eerste, het vierde en het zesde gangpad, en pleuren van alles wat we daar tegenkomen één verpakking in het winkelwagentje".

Het is misschien een rare vergelijking, maar wel een duidelijke... want dit is wat je nu aan het doen bent...

Dus nogmaals: als je je zorgen maakt, laat dan door de huisarts bepalen aan welke stoffen je een tekort hebt, en hoe groot dat tekort is. De huisarts kan je dan vertellen hoeveel je moet aanvullen, en waarvan. Dat moet je doen. Niet minder (zoals nu misschien), en ook niet meer (zoals nu misschien).