Hoe afvallen onder medicatie en slecht werkende schildklier ?

Ik ben op 4 jaar bijna 10 kg bijgekomen. Ik neem antidepressiva waar ik dolgelukkig mee ben. Voor het eerst sinds 30 jaar heb ik geen depressies meer. Bij mij is het endogeen, dus geen oorzaak en erfelijk. Mijn moeder heeft dit jaar zelfmoord gepleegd, haar moeder ook en haar grootmoeder ook. Dus dit slechte gen heb ik meegekregen.

Nu hebben ze sinds 2 jaar ook gemerkt dat ik een slecht werkende schildklier heb, waarvoor ik ook medicatie dien te nemen. Ik ben ondertussen onder begeleiding van een voedselconsulente - diëtiste. Ik volg alles stipt op maar val geen gram af. Stoppen met medicatie is echt geen optie.

Heeft iemand dit probleem ook ? Hoe kan ik in godsnaam die 10 kg toch kwijt geraken ? Begin alstublieft niet over psychiaters en stoppen met medicatie want ik heb elke psychiater van België al gehad en voel me eigenlijk heel goed in mijn vel voor het eerst en wil dit ook zo houden, behalve dan dat ik toch mijn kilo's kwijt wil.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat doe je aan sporten en bewegen?
tinus1969
6 jaar geleden
@shaft69: Wat zijn je waardes voor TSH en vrij T4? je zou niet de eerste schildklier patiënt zijn dier ONDERgedoseerd is. En trage schildklier = dikker worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan jou diëtiste je wel goed genoeg van advies voorzien?
Er zijn er die echt gespecialiseerd zijn in de begeleiding van patiënten / medicijngebruik. Het vraagt vaak toch een wat genuanceerdere aanpak om die groep mensen gezond te laten afvallen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Juist dankzij mijn schildklier medicatie ben ik afgevallen. Duurt wel even om juiste dosering te vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik doe wel vrij veel aan sport. Die waardes heeft de dokter bekeken zowel nuchter als gewoon door de dag, en nuchter zijn ze te laag. Ik neem nu 150 mg L-Thyroxine. Nu heb ik wel ontdekt dat ik fel verdikt ben nadat ze mijn dosis voor cholesterol verdubbeld hebben (en ja hoor, ook weer genetisch want ik eet nauwelijks vet). Misschien dat daar de oorzaak zit. Bij ons in België heb je een gewone dietiste en dan nog een voedseldeskundige, deze laatste heeft hiervoor jaren langer gestudeerd, dus daar heb ik wel vertrouwen in eerlijk gezegd.
tinus1969
6 jaar geleden
@shaft69; welke waardes heeft de dokter bekeken? Niet voor TSH en vrij T4, want die bekijk je niet 'door de dag' -is dit glucose? Wat slik je nog meer? Blijkbaar ook een cholesterolverlager.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het advies om een gespecialiseerd voedingsdeskundige te raadplegen. Dus iemand die kennis heeft van de effecten van medicatie. Het gaat om méér (of: om iets anders) dan "zomaar afvallen" zoals dat voor de gemiddelde mens zou gelden.

Het beste antwoord

MEER groenten , ook voor ontbijt of tussendoor
GEEN suiker , niet meer uit pakjes eten
MINDER kookhydraten , weinig van gebruiken en vervangen door groente
en heel belangrijk:
ANDERE combinaties eten

Eet 6 x per dag , eet voldoende , eet gezond en beweeg naar kunnen.
--
6 x per dag eten : 3 maaltijden en 3 snack-momenten tussendoor.
Vervang pasta/brood/rijst/aardappelen voor de helft door groente.
Maak bv spaghetti met 50% volkoren pasta en 50%courgette (spirelli)

() suiker () koolhydraten ... dat zijn je grootste vijanden.
Neem eerst contact op met huisarts en daarna diëtiste.

Iedere dag bewegen loop ipv auto/scooter, sporten, fiets dagelijks is de basis. Als het kan doe iets extra's : neem de trap
- trap 3 x 10x per dag en na een paar dagen/week verhoog je deze aantallen. Als je dat kunt. Nog een prima manier, maar hiervoor moet je wel een doorzetter zijn: op je hurken
- kikkeren. Prima manier om af te vallen, vraagt veel doorzettingsvermogen. Ook hier een basis van 3 x 10 en opvoeren na een paar dagen. Als je niet los op je hurken kunt, houd je dan vast aan een stoel of tafel.

SUIKER: controleer alles op inhoud, neem niets meer waar suiker in zit.
Zoetje in thee of koffie maar geen vla of yoghurt met fruit er al in. Neem Griekse yoghurt Naturel 0 - 10% - vet is niet erg, mits niet onbeperkt gegeten. Weet je dat er zelfs in melk suiker toegevoegd is!
Koken: geen pakjes meer, zelf maken is niet moeilijk. Zo veel mogelijk vers! Verse kruiden en ook knoflook heerlijk!

KOOLHYDRATEN: brood of pap o.i.d. te eten 's morgens, neem iets anders. Fruit (2 per dag) , stukje komkommer of paar worteltjes, ter afwisseling een slaatje tomaat komkommer paprika, lente-ui+ knoflook. Tussendoor een fruit-snack-moment, als lunch weer kiezen voor boterham, maar bv ook iets koken, kleine koekenpan uitje blikje vis verse tomaten erbij heerlijk of vers vis of ei slaatje maken (vis uit blik op water basis).
's avonds rode paprika reepjes, goede snack. Het vult en het houdt de kachel brandend.
Varieer je avondeten ook door goed rekening te houden met de eerder die dag gegeven koolhydraten!

Wij zouden allemaal ons eetpatroon moeten omgooien: gezond, gevarieerd en meer groenten. Combinatie en Variatie daar gaat het om + Beweging.

VARIATIE is het sleutelwoord tot succes, Shaft!

N.B. neem contact op met huisarts en/of diëtiste i.v.m. combinatie medicatie / anders eten!

Toegevoegd na 16 minuten:
Vannacht in slaap gevallen... vergeten te posten! alsnog :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat de truc is om alles te eten, maar niet tegelijkertijd en vooral niet in dezelfde hoeveelheden. 'Veel' is alleen goed in combinatie met groenten.
Probeer van bepaalde groenten een snoepje te maken:
Schaaltje rode paprika reepjes, hapt lekker weg als snack. of
komkommer stukjes ook, met beetje peper/zout: heerlijk.
Worteltjes halve lekker zoetig.
Radijs of rettich, pittig! Verzin je eigen knabbels als snack-moment en ook een appel in stukjes 's avonds voor de zoete trek , beetje kaneel er op , is lekker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hey Jodokus52, schitterende reply. Dit eetpatroon volg ik reeds onder begeleiding en hou ook van gezond eten dus dat is weer een meevaller. Ik eet ook geen snacks of suiker, noch brood maar heel veel groenten en yoghurt met weetabix en lijnzaad en rode bessen.. heerlijk. Ben nu begonnen met zware sit-ups, ik voel spieren waarvan ik dacht dat ze niet bestonden. Ook ga ik om de 2 dagen lopen en de andere dag fietsen. Toch enorm bedankt voor je antwoord ! ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoop toch , Shaft , dat je er iets aan hebt! ;)
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed bezig, als ik dat zo lees!

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf erg goeie ervaringen met Grip Op Koolhydraten (kortweg GOK). Het is een methode die berust op koolhydraatbeperking, maar minder rigoureus dan de meeste andere methodes volgens dit principe en tevens wordt er aandacht besteed aan een gezond eetpatroon (zo min mogelijk kant-en-klaarproducten bv.). In Nederland zijn inmiddels een flink aantal diëtistes die begeleiden volgens deze methode. Ik weet uiteraard niet waar je woont in België, maar mocht dat in het grensgebied zijn, dan kun je wellicht overwegen om contact te zoeken met een van de diëtistes in het zuiden van Nederland. Een overzicht van GOK-diëtistes vind je hier: https://gripopkoolhydraten.nl/leden-dietistennetwerk/. Als je niet in de buurt woont, kun je in het overzicht ook enkele diëtistes vinden die online begeleiding aanbieden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn voedselspecialiste raadt mij ook aan zo min mogelijk koolhydraten te eten en ze volgt dit heel precies op, dus daar heb ik wel vertrouwen in. De koolhydraten die ik nu eet zijn weetabix (1stuk) en heeeeeeel veel groenten. Al een geluk dat ik ook heel graag groenten lust.
Cryofiel
6 jaar geleden
Maar heeft die specialiste ook verstand van de invloed van medicatie? Wat ik bedoel is dat een voedingsadvies voor iemand die 10 kg wil afvallen, heel anders zou moeten zijn dan een voedingsadvies voor iemand die 10 kg wil afvallen *vanwege medicatie*.
Minder koolhydraten lijkt mij een heel goed advies. Maximale beperking gedurende 4 weken maken je darmvlokken heel gezond. Kefir is goed om je gezonde darmbacterien op peil te houden. Daarnaast is koudgeperste hennepzaadolie goed om de membranen in je lichaamscellen open te houden voor een goede zuurstofvoorziening in je cellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Waarom minder koolhydraten? Hoe kom je erbij dat je darmvlokken gezond zouden worden? Wat bedoel je trouwens met gezonde darmvlokken? Hoe kom je erbij dat kefir de gezonde darmbacteriën op peil zou houden? Zitten er levende bacteriën in kefir, en overleven die het maagzuur? Hoe kom je erbij dat hennepzaadolie iets zou doen met de celmembranen? Wat bedoel je met "open houden van deze membranen"?