Is er een link tussen het coronavaccin en de hersenen?

Januari 2022 ben ik best wel ziek geworden van het coronavaccin.
Het zou kunnen dat ik op dat moment corona had, want ik werkte destijds als verpleegkundige op een covid afdeling.
Ik heb me toen niet getest.

Maanden daarna heb ik me niet fit gevoeld. Meer moe, meer ziek, een opgejaagd gevoel, snel boos etc.

Augustus 2022 viel ik van de ladder.
Hersenschudding als gevolg. Door aanhoudende klachten nu revalideren.
Maar de problemen door de val lijken erger dan verwacht. Het lijkt op tia klachten. Dat wordt nu ook onderzocht.

Ik ben dus op zoek naar een eventuele link tussen het vaccin begin 2022, de val en bv de kans op een tia / hersenletsel / hersenontsteking?

7 maanden geleden
2.1K
SimonV
7 maanden geleden
Zie:
https://www.lareb.nl/media/yhbp4bxl/signal_oe_thromboembolic_events_j07bx_20210426_finalc.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8894799/ Als je toen corona had, kan het effect hebben. Covid zou de hersenen kunnen beschadigen.
Onderzoekers ontdekten dat mensen met covid een 53% hoger risico hadden op een beroerte of TIA in de erna komende twaalf maanden.
Het volgende mechanisme zou hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn: het virus dat covid veroorzaakt, infecteert de cellen die de binnenkant van de bloedvaten bekleden, de zogenaamde endotheelcellen. Geïnfecteerde cellen activeren immuuncellen. Deze kunnen voor ontstekingen zorgen, die uiteindelijk de endotheelcellen kunnen beschadigen. Schade aan de endotheelcellen kan leiden tot de activering van bloedplaatjes en andere factoren die betrokken zijn bij de stolling. Dit verhoogt het risico op een bloedstolsel dat naar de hersenen kan gaan en een TIA kan veroorzaken.
Cryofiel
7 maanden geleden
Hoe kom je erbij dat je ziek zou zijn geworden van het vaccin? Je zegt zelf dat je toen wellicht corona had. Dan is de kans dat je ziek werd van corona toch vele malen hoger dan de kans dat je iets overhield aan het vaccin?
Gouranga
7 maanden geleden
Klopt. Maar ik heb geen positieve coronatest
jc54
7 maanden geleden
@Gouranga; Als je niet test kun je ook geen positieve cronatest hebben. Anderhalf jaar later test je niet meer positief..........
Cryofiel
7 maanden geleden
@Gouranga, als ik het goed begrijp, heb je rond dezelfde tijd twee dingen gehad: het vaccin, en naar alle waarschijnlijkheid ook het virus.

Via het vaccin heb je een kleine hoeveelheid mRNA binnengekregen. Dat mRNA codeert voor het spike-eiwit. Via die route is jouw natuurlijke immuunsysteem geactiveerd.

Het virus is een (m)RNA-virus. Via het virus heb je een grote hoeveelheid mRNA binnengekregen. Want het virus verspreidde zich door jouw hele lichaam, waar het zich miljarden keren vermenigvuldigde. Zo raakte jouw lichaam geïnfecteerd met een enorme hoeveelheid mRNA. Onder andere het mRNA dat voor het spike-eiwit codeert. Dat is het mRNA dat ook in het vaccin zit, maar jij hebt er via de miljarden virusdeeltjes heel wat meer van in je lichaam gehad. Daarnaast heeft het virus ook heel veel andere mRNA-codes in jouw lichaam gebracht.
Cryofiel
7 maanden geleden
Je hebt dus twee dingen binnengekregen:

a) een beetje mRNA voor het spike-eiwit;

b) heel veel mRNA voor het spike-eiwit, plus heel veel mRNA voor een ander viraal eiwit, plus heel veel mRNA voor nog een ander viraal eiwit, plus heel veel mRNA voor weer een ander viraal eiwit, plus ... enzovoort.

Hoe groot zou nu de kans zijn dat jouw klachten door a) zouden worden veroorzaakt, en dat b) geen effect zou hebben?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Vergeet ook het (omgekeerde) placebo effect niet. Er is zoveel twijfel gezaaid m.b.t. het coronavaccin dat dat ook in je gedachten kruipt.
Thecis
7 maanden geleden
En vergeet ook het correlatie en causatie verhaal niet. Het feit dat twee zaken samenvallen wil niet zeggen dat het ook verband houdt. In dit geval al is het veel aannemelijker dat dit verband houdt met de corona infectie dan met het vaccin.
Cryofiel
7 maanden geleden
Inderdaad.

Ik hoop dat Gouranga nog met aanvullende informatie komt. Met de gegevens die we nu hebben, lijkt het op iets in de trant van:

"Begin vorig jaar fietste ik in het bos. Ik kreeg toen een vallende eikel op mijn hoofd, en dat deed pijn. Kort daarop fietste ik weer in het bos, maar nu was er een flinke storm. Een dikke zware tak brak af van een grote eikenboom, en die tak viel op mijn hoofd."

"Nu heb ik flinke hoofdpijn. Daarom ben ik op zoek naar een verband tussen die vallende eikel en mijn hoofdpijn."
Gouranga
7 maanden geleden
Helder. Mogelijkerwijs heeft corona zelf dan meer nadelig eff3ct op de hersenen dan het vaccin
Cryofiel
7 maanden geleden
Da's in ieder geval wel de conclusie van alle onderzoeken. Zie bijvoorbeeld de reactie van SimonV.

Het is ook de uitkomst van logisch nadenken. Zie bijvoorbeeld de uitleg over een heleboel mRNA van het virus, tegenover alleen het spike-mRNA van het vaccin.

Nu kunnen er natuurlijk altijd nieuwe, onbekende, nog onontdekte effecten zijn. We moeten open blijven staan voor die mogelijkheid.

Aan de andere kant: dat zouden dan dus onbekende en onontdekte effecten zijn. Vergeleken met bekende en ontdekte effecten denk ik dat we wel mogen zeggen: 'the odds are quite strongly against it'.

Geef als eerste antwoord