Is een zelftest betrouwbaar gelijk nadat ik in contact ben gekomen met besmet persoon?

De overheid zegt dat je je zo snel mogelijk moet laten testen wanneer je in de buurt bent geweest bij iemand met corona.

Ik heb vandaag de hele dag gewerkt met een collega die net een uur geleden positief blijkt te zijn getest op corona. Iedereen die met die collega heeft gewerkt moet uiteraard even dubbelchecken, maar zit dat nu dan al zo goed in je lichaam dat een zelftest dit zo vroegtijdig al oppikt?
Of is er ergens een advies voor een bepaald aantal uur nadat je met die persoon bent geweest misschien?

een jaar geleden
1.7K
MarBet
een jaar geleden
Ik ken veel voorbeelden dat mensen bij de eerste klachten nog negatief testen en pas een paar uur later positief, dus het lijkt mij zinloos om meteen te testen nadat je in cobtact bent geweest.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Een test is sowieso niet geschikt voor het doeleinde waarvoor ie gebruikt wordt. Waarschijnlijk heeft die collega ook met veel meer mensen contact gehad. Voorheen toen het verkoudheid en griep heette, deed niemand moeilijk over zogenaamde besmetting.
Pieterke
een jaar geleden
@Echwel: Griep en verkoudheid is toch echt niet hetzelfde als corona.

Antwoorden (1)

Incubatietijd is 5-10 dagen, dus pas na die tijd weet je zeker dat een negatieve test ook betekent dat je niet besmet bent.
een jaar geleden