5 Maart bruiloft in Duitsland, kan ik met mijn huidige QR code het gebouw betreden in Duitsland?

1x corona gehad oktober 2020
1e vaccinatie datum 25 juni 2021
Geen booster

2 jaar geleden
1.6K
Utrecht
2 jaar geleden
Wat houd je tegen om alsnog een booster vaccinatie te halen?
SnakeEye
2 jaar geleden
Ik ben een gezonde jongeman, ik ben niet erg ziek geweest tijdens mijn corona besmetting.
We gaan nu steeds meer naar versoepelingen, aan het eind van deze maand wordt meer versoepeling verwacht zo ook eventueel de anderhalve meter, mondkapjesplicht verdwijnt mogelijk. QR code gaat er mogelijk ook uit. Jeugd tot 17 hoeft waarschijnlijk ook niet meer gevaccineerd te worden. In het begin deed ik het uit respect voor mijn medemens. Maar ook met het vaccin in je lijf heb je nog kans dat je ziek wordt of dat je het virus doorgeeft aan anderen. De Gezondheidsraad meldt dat je na 3 maanden nog maar 25 tot 40% beschermt bent, daar doe ik het niet voor. Het moet eens een keer ophouden, ik ben geen speldenkussen. Het is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat zo’n booster er ook echt voor zorgt dat je beter beschermd bent. Wat doet het bijvoorbeeld met je vruchtbaarheid, daar is momenteel geen antwoord op.
SnakeEye
2 jaar geleden
Hoe weet je zeker dat het vaccin geen bijwerkingen geeft op lange termijn? Ik vind het ook niet fijn dat de overheid je dwangmatig probeert te boosteren dmv maatregelen. Ze hebben je gewoon in een houtgreep. Ik heb ook moeite met het onduidelijke beleid van de overheid. Principieel vind ik het egoistisch dat wij hier meerdere keren gevaccineerd kunnen worden omdat we de middelen daarvoor hebben maar dat andere armere landen deze keus niet hebben.
Inekez1
2 jaar geleden
Je mag zelf kiezen of je je wel of niet laat vaccineren. Maar zonder extra prik kun je niet naar die bruiloft in Duitsland.
klep
2 jaar geleden
Ik was in kranenburg heb alles mocht binnen en op het terras, Had een kennis bij me had geen booster mocht niet binnen of op het terras moest maar in de auto eten dus geen toegang

Antwoorden (1)

Op dit moment is niet te voorspellen hoe de regels in maart zullen zijn. Maar zoals de regels nu zijn kom je met 1 vaccinatie het land niet eens in. Herstelbewijs voor als je corona hebt gehad is in Duitsland nog maar 90 dagen (ongeveer 3 maanden) geldig, dus oktober 2020 is veel te lang geleden. In Nederland is je herstelbewijs nog maar 6 maanden geldig, dus ook dat is verlopen.

Ook als je met Janssen bent gevaccineerd is een tweede vaccinatie verplicht in Duitsland. Die tweede prik geldt niet als booster. Reis je naar een deelstaat van Duitsland waar de 2G+ regel geldt, dan moet je bovendien negatief testen voordat je ergens naar binnen mag of ook nog een booster halen. Dat laatste gaat je qua tijd niet lukken want er moet voldoende tijd tussen 2 prikken zitten.

Ook in Nederland vervalt je QR code in maart (9 maanden na je laatste vaccinatie), dus een booster heb je tegen die tijd sowieso nodig. Je tweede prik is pas geldig na 14 dagen, dus die moet je uiterlijk 18 februari halen.