Kan ik nog positief getest worden voor Corona op dag 6?

Ik had klachten vanaf dinsdag avond de 18e. Ik ben daarna woensdag de 19e positief getest op de zelftest thuis. Ik heb aanstaande zondag de 23e een afspraak bij de GGD. Super laat, omdat er gewoon GEEN plek was bij mij in de buurt. Ik heb nu geen klachten meer. Kan ik zondag nog wel positief getest worden op corona, omdat het al dag 6 is op zondag? Ik ben bang dat ik negatief wordt getest. Terwil ik 100% zeker weet dat ik het had. Hoelang blijft het bij je ook al voel je je goed?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
crispy
2 jaar geleden
In de regel is het zo dat je tot 8 weken nadat je besmet bent geweest nog waarschijnlijk positief test met een PCR test. Dat is omdat de PCR test ook deeltjes van het corona virus waarneemt en als positief resultaat geeft.

Antwoorden (1)

Ja, maar zeker is het niet. RIVM: het is mogelijk dat er nog meerdere weken na de infectie stukjes virus in de keel aanwezig blijven, zonder dat er nog besmettelijke virusdeeltjes zijn. Dan kan iemand nog wel positief testen, maar is de persoon niet meer besmettelijk voor anderen.
Aan de andere kant: als je te laat test, als iemand bijvoorbeeld al meer dan een week klachten heeft en al goed is opgeknapt, kan het zijn dat het virus niet meer voldoende aanwezig is in de neus en keel.

Je zou je nu direct kunnen laten testen, maar dat is niet gratis. Hier bijvoorbeeld:
https://spoedtest.nl/
SimonV