Waarom kun je benauwd worden van een mondkapje?

Waarom kun je benauwd worden van een mondkapje? Normaal heb ik er geen last van, maar het gebeurt al een paar keer dat ik met een normaal mondkapje weinig lucht krijg. Hoe kan dit?

2 jaar geleden
1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Wat voor type mondkapje draag je? Stof, wegwerp? Wat voor materiaal?

Antwoorden (1)

Je kan een benauwd gevoel krijgen wanneer de co2 concentratie omhoog gaat. Dat is een fysieke reactie, een waarschuwing vanuit het lichaam.

Er is dan ook veel te doen over dat mondkapjes een verhoogde co2 concentratie zouden geven. Dit is pertinent onwaar (tenzij je een plastic zak als mondkapje gebruikt). Mondkapjes laten gewoon lucht door. Virussen (en zeker aerosolen) zijn véél groter dan de moleculen waaruit lucht bestaat.

Het ademen door een mondkapje kan wel iets zwaarder gaan dan normaal. Je ademt immers door een filter (als je het mondkapje goed gebruikt). Hoe beter het mondkapje, hoe meer je dit merkt.
Daarbij worden mondkapjes door het ademen ook licht vochtig wat het "zwaarder" ademen bevordert.

Juist dit zwaarder ademen is wat mensen vervelend vindn en maar moeilijk aan wennen. En dit kan leiden tot het gevoel van benauwdheid.

Als je gaat meten (bijv zuurstofsaturatie of co2 gehalte), zie je niets anders met een mondkapje dan zonder een mondkapje. Het lijkt dus echt in de beleving van mensen te liggen. Artsen en verplegers hebben dit gevoel namelijk (bijna) niet (en dan heb ik het nog niets eens over mensen die in een cleanroom of microbiologisch lab werken, die zijn van top tot teen ingepakt en kunnen prima werken).

Oftewel, ja, het ademen kan een fractie zwaarder zijn dan normaal maar de benauwdheid zit vaak tussen de oren (met een hele kleine groep uitgezonderd doe er daadwerkelijk last van hebben).