Wat zegt de wet bij een coronapas controle precies bij het betreden van bv. een horeca gelegenheid?

2 jaar geleden
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
https://hetccv.nl/onderwerpen/buitengewoon-opsporingsambtenaar-boa/corona-en-handhaving/

Antwoorden (1)

Als het coronatoegangsbewijs gebruikt wordt in de daarvoor bestemde sectoren, dan is dat in lijn met de geldende wet- en regelgeving. Controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsbewijs is daarom niet in strijd met de AVG of andere wet- en regelgeving in Nederland.

De Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen (ingegaan op 1 juni 2021) wijzigt de tijdelijke bepalingen in hoofdstuk Va van de Wet publieke gezondheid om het mogelijk te maken bij het treffen van maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19 regels te kunnen stellen over het tonen van een coronatoegangsbewijs dat gebaseerd is op een test op, vaccinatie tegen of herstel van een infectie met het virus SARS-CoV-2 (coronavirus). In die Tijdelijke wet zijn regels gesteld met betrekking tot onder andere toegang tot horeca.

Sinds 25 september 2021 moeten ondernemers in de horeca hun klanten of bezoekers om een coronatoegangsbewijs vragen voor toegang.
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
"Sinds 25 september 2021 moeten ondernemers in de horeca hun klanten of bezoekers om een coronatoegangsbewijs vragen voor toegang". Niet om te etteren hoor, maar wil gewoon weten hoe het echt in mekaar zit.
Mijn punt is als volgt. Een kennis van me heeft een cafe. Hier heeft hij verschillende keren controle gehad van BOA's of deze meneer bij binnenkomst van klanten de coronapas-controle uitvoert. Hij controleert bij iedere klant bij binnenkomst of ze een coronapas hebben. Of de klant nu wel of niet een coronpas heeft doet er volgens hem niet toe, omdat hij het hééft gecontroleerd. Precies wat de wet van hem vraagt. De Boa's kunnen hem niets maken omdat hij precies doet wat de wet zegt. Snap je wat ik bedoel? Hij controleert letterlijk of de klanten een coronapas hebben. Kijk wat ie er daarna mee doet moet ie zelf weten. Hij laat ook mensen binnen die niet gevaccineerd zijn, en ook geen coronpas hebben. De vraag is of je daar dan naar binnen wil, maar dat is een andere discussie...
Amadea
2 jaar geleden
De controle bestaat eruit dat geverifieerd wordt dat de bezoeker een GELDIG coronabewijs heeft dat gekoppeld is aan zijn of haar identiteit. Dat moet die cafébezitter verplicht doen. En dat is niet om te treiteren, maar om te voorkómen dat er nog veel meer besmettingen met mogelijk ernstige gevolgen kunnen plaatsvinden. Laat dat maar goed tot hem doordringen!
ronron1212
2 jaar geleden
@SnakeEye die controle is en dat staat toch altijd duidelijk in de teksten zonderpas geen toegang je bent of gevaccineerd genezen of negatief getest. Daar is die controle voor nodig anders heeft het toch geen zin.
SnakeEye
2 jaar geleden
Deze persoon waar het om gaat volhardt dat hij in zijn recht staat, ik niet niemand niet kan hem niet overtuigen. Zelfs de BOA's schrijven geen boete uit. Hij zegt letterlijk "ze hebben geen poot om op te staan, ze staan niet in hun recht. Ze kunnen me vooralsnog niets maken. Mits de wet wordt aangepast". Misschien zou een bron wel helpen waar dat echt letterlijk in staat.
LeonardN
2 jaar geleden
@SnakeEye
Wat dacht je van: 6.30
1. Bij aanvang van de deelname aan een activiteit of de toegang tot een voorziening waarvoor het beschikken over een resultaat krachtens de wet is voorgeschreven:
C. ontzegt de beheerder de persoon die geen geldig coronatoegangsbewijs of geen geldig identiteitsdocument toont, de deelname of de toegang.
LeonardN
2 jaar geleden
Komt uit https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-28498.html