Waarom hebben coronapatienten voorrang?

Waarom hebben coronapatienten voorrang op doodzieke mensen die een open hartoperatie of niertransplantatie nodig hebben? Zijn deze groep mensen dan minder waard dan coronapatienten?

2 jaar geleden
1.5K
crispy
2 jaar geleden
Je hebt te maken met 2 aspecten: belangrijk en urgent.
Alle patiënten zijn even belangrijk. Maar Covid patienten zijn meestal urgenter dan andere zorg. Behalve natuurlijk iemand die met een net zo acute aandoening in het ziekenhuis komt.

Antwoorden (2)

Ze hebben voorrang omdat ze acute zorg nodig hebben. Andere operaties kunnen vaak wachten.
Soms krijgen coronapatiënten zó weinig zuurstof dat ze van een verpleegbed naar de ic moeten voor beademing, anders komen ze te overlijden.
Het kan zijn dat mensen die een open hartoperatie of niertransplantatie nodig hebben, door het uitstel komen te overlijden. In die zin is er voor mij nu al sprake van code zwart.
Toegevoegd op 27 november 2021 11:11: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Hebben mensen met corona voorrang op de ic? Nee, dat is niet per definitie zo.
Het voorrang hebben is relatief: op dit moment wel, binnenkort niet meer (naar alle waarschijnlijkheid)..
Op dit moment hebben op de ic mensen met corona voorrang boven (geplande) operatiepatienten - vanwege de ernst van de ziekte.
Zodra code zwart in werking treedt dan is de ernst van de ziekte niet meer belangrijk, maar de omloopsnelheid van de patienten op de ic. Dan hebben operatiepatienten juist wel voorrang - de mensen met corona moeten achteraan in de rij aansluiten, met een minimale kans op ic-opname.
Het voordeel van deze werkwijze is dat zo'n 10 tot 15 keer zoveel mensen op de ic kunnen worden behandeld. De gemiddelde verblijfsduur van een operatiepatient is twee of drie dagen. De gemiddelde verblijfsduur van een coronapatient is drie tot vier weken.
Bronnen: vele.