Waarom is een herstelbewijs bij Corona maar een halfjaar geldig?

een tijdje terug hoorde ik het nieuws dat het OMT een aanbeveling deed aan het kabinet om de geldigheid van 6 maanden naar een jaar te verlengen. is daar verder nog iets mee gebeurd?
een natuurlijke immuniteit werkt namelijk veel langer dan een chemische, waarom is deze dan toch maar een half jaar geldig?

2 jaar geleden
5.7K
tinus1969
2 jaar geleden
Zowel natuurlijke als vaccin immuniteit lijken maar kort te werken. En de vaccin immuniteit werkt bij Corona beter.

Antwoorden (2)

Het herstelbewijs is 180 dagen na de positieve coronatest niet meer geldig omdat er vooralsnog weinig directe gegevens beschikbaar zijn over de mate van bescherming van eerdere infectie tegen verspreiding. Eerst moet er meer inzicht komen in het aantal herinfecties dat leidt tot
ziekenhuisopname of mortaliteit.

Voor een geldig coronabewijs moet je na die tijd een vaccinatie gaan halen, óf telkens als je aan een activiteit wilt gaan doen minder dan 24 uur voor de start daarvan een coronatest laten doen.
2 jaar geleden
Ja hoor dit advies is op 12 okt gegeven. Inmiddels wordt dit doorgevoerd, en vanaf 3e a 4e week november 2021 is het herstelbewijs 1 jaar geldig. Dit geldt ook met terugwerkende kracht als je bewijs nu al vervallen is. Het OMT heeft zelfs op 12 okt het advies gegeven dat dit evt naar 1.5 jaar geldigheid kan. Er is uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gebleken dat natuurlijk immuniteit zeer sterk is en lang aanhoud. Goed nieuws dus! Corona bestaat pas 1.5 jaar dus dit zal later nog blijken. Op dit moment is in Israël (waar ze als eerste vaccineerden) gebleken dat natuurlijke immuniteit 7x sterker is dan die van een vaccin.