Maakt de grootte van een lichaam iets uit voor de hoeveelheid vaccin?

Krijgt iedereen evenveel vaccin? Dus een man van 150 kg krijgt evenveel als een meisje van 50 kg? En heeft dat effect op de mate van bescherming?

2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee. Er is een microscopisch kleine hoeveelheid virus nodig om iemand ziek te maken. Dat geldt ook voor vaccins. Omdat het immuunsysteem is geëvolueerd om te reageren op zulke minieme hoeveelheden van iets dat ze als vreemd beschouwen, is dezelfde dosis voldoende, ongeacht iemands omvang. Dit betekent dus dat de grootte van een persoon geen invloed heeft op de mate van bescherming tegen het virus.
SimonV