Wordt er in het weekend gevaccineerd?

Het vaccineren gaat hier in Nederland niet op z'n snelst, zeker als je kijkt hoe de rest van de wereld het doet. Ik vroeg mij daarom af of er ook in het weekend wordt gevaccineerd. Ik heb tot nu toe nog niemand in mijn omgeving gehoord over weekenden; iedereen is doordeweeks geprikt.

2 jaar geleden
2.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Er zijnvveel mensen die na een afspraak toch niet komen hierdoor worden er dus minder prikken gezet dan mogelijk.

Antwoorden (4)

Ja, het prikken gaat zeven dagen per week door, ook het weekend. Ik ken alleen maar mensen die op zaterdag gevaccineerd zijn...
SimonV
2 jaar geleden
Ja, veel priklocaties zijn zeven dagen per week open.
2 jaar geleden
Vaccineren gebeurt nu in een zeer hoog tempo zodat elke week circa 1 miljoen vaccins worden toegediend. De 8 miljoen is overschreden.
Altijd wordt gevaccineerd: niet alleen in het weekend maat ook op feestdagen zoals eerste en tweede pinksterdag en Hemelvaartsdag.
Als je wilt worden gevaccineerd moet je in principe op alle dagen beschikbaar zijn; dus andere gemaakte afspraken afzeggen (bijv. familiebezoek, werk, vakantie).
2 jaar geleden
jc54
2 jaar geleden
Ik weet niet door wie jij gevaccineerd wordt (werd), maar bij de GGD kun je een afspraak maken op een moment en locatie die jou het best schikt.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Maar bij mijn huisarts kreeg ik gewoon een datum + tijdstip per brief. Ik kon, en wilde zo graag dat ik gewoon ben gegaan op het betreffende tijdstip.
SentWierda
2 jaar geleden
@jc54. Bij de GGD in mijn regio krijg je door op welke dag en tijd je wordt verwacht.
Bewust vermeld ik de pinksterdagen en Hemelvaartsdag als vaccinatiedagen.
- Mijn buurvrouw: op Hemelvaartsdag een vaccinatie.
- Een kennis: op eerste pinksterdag 's middags een vaccinatie (en moet haar al geplande bezigheden afzeggen).
- in de kranten staan vandaag berichten over mensen die in het buitenland zouden verblijven ten tijde van de nu gemaakte afspraak. Ze moeten hun vakantie afbreken vanwege de vaccinatie - of de vaccinatie laten schieten.
In weet niet minnen geven, maar een min geven op grond van (te) weinig kennis is wel erg gemakkelijk.
SentWierda
2 jaar geleden
Correctie laatste zin: In weet niet minnen geven = Ik weet niet wie minnen geven.
De reactie van HannekeJanssen beschouw ik als onderbouwing van mijn ervaring.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Bij Astrazenica (leeftijd 60-65) kreeg je inderdaad een tijd waarop je moest komen. Maar iedereen die nu wordt geprikt, krijgt alleen maar Pfizer of Moderna. Deze prikken worden alleen bij de GGD gegeven waar je dus zelf een afspraak kan plannen op een tijd die jou uitkomt (zoals jc54 zegt)
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda je wordt uitgenodigd om het vaccin te nemen dan kan je bij de ggd een afspraak maken telefonisch of via internet. Dus je kunt redelijk bepalen wanneer je dat wilt.
SentWierda
2 jaar geleden
@VraagAntwoord66. Bij de GGD wordt nu wel degelijk AstraZeneca gevaccineerd. Deze week ben ik enkele malen in een GGD-vaccinatiehal geweest en aan iedereen werd gevraagd of je komt voor Pfizer of AstraZeneca.
@ronron1212. Nou, dat redelijk bepalen is dubieus. Voor de eerste vaccinatie kan het minstens drie weken duren als je pech hebt, of drie dagen als je geluk hebt. En legendarisch zijn de verhalen van mensen die enkele maanden geleden het halve land moesten doorreizen om op een redelijke termijn te kunnen worden gevaccineerd.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda je praat niet in het nu. Ik ben weken geleden mijn eerste Pfizer prik wezen halen en nu deze week ga ik de tweede halen. daar zit n 6 weken tussen. Deze afspraken heb ik met de GGD gemaakt 8 weken geleden.
SentWierda
2 jaar geleden
Met name mensen die in 1960 zijn geboren ondervinden problemen. Zij krijgen van de huisarts een AZ-vaccinatieoproep: datum en tijd staan vast. Wijzigen is niet mogelijk; dus als je even weg bent of in het ziekenhuis ligt - jammer dan. Afzeggen kan wel (= je komt niet), maar dan mag je achteraan aansluiten: september of nog later? Je krijgt geen uitnodiging, je moet het zelf maar zien te regelen.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
@SentWierda ik heb nergens gezegd dat Astrazeneca niet bij de ggd's wordt gezet. Ik heb gezegd dat Pfizer en moderna alleen via de ggd kan worden gezet
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda er worden ruim een miljoen prikken per week gezet ik weet niet van wanneer jouw info is maar we zitten al veel verder dan die zijn geboren in 1960
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/volgorde-van-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/volgorde-vaccinatie-voor-mensen-die-niet-in-de-zorg-werken
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Hoezo praat ik niet in het nu? Ik heb het over zaken van gisteren (vrijdag) en vandaag (zaterdag). Gisteren was ik nog in een GGD-vaccinatiehal. Vandaag staat in de krant wat iemand die geboren is in 1960, is overkomen.
De kranten zijn vandaag (zaterdag 22 mei) gevuld met artikelen over deze problemen. Zie vandaag de voorpagina van De Telegraaf: het belangrijkste artikel. Zie vandaag de berichten over de -plotseling- vervroegde tweede prik van AstraZeneca.
Ik volg de zaak op de voet en het resultaat is tot nu toe vier minnen....
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik heb de telegraaf van vandaag staat niets op de voor pagina. Hoe kom jij trouwens een ggd hal in zonder uitnodiging?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Blijkbaar ziet De Telegraaf er vandaag in de Randstad anders uit dan buiten de Randstad. Bij mij opent de krant met de kapitale coronakop:
VAKANTIEREIS
FLINKE PUZZEL
En m.b,t. de vraag: je kunt een GGD-hal binnenkomen met een uitnodiging of als begeleider.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda je spreekt in raadsel ik woon niet in de randstad en ook die kop staat er bij mij niet in. En daarnaast reizen is een puzzel is iets anders dan de vaccinatie dus waar heb je het nu weer over? Ja je mag als begeleider mee dat klopt
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Het openingsartikel in De Telegraaf van zaterdag 22 mei gaat over het vaccinatieprogramma. Als je niet bent gevaccineerd kun je beter niet naar het buitenland gaan, want je loopt de kans dat je je onverwacht en snel moet laten vaccineren. Duidelijke taal, lijkt me.
Ik ben benieuwd hoe de voorpagina in jouw regio er uitziet.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda niets over covid of reizen. want je loopt de kans dat je je onverwacht en snel moet laten vaccineren. dat is niet waar je maakt een afspraak bij de GGD als het je uitkomt. Je krijgt de brief van de GGD ruim op tijd en je hebt ruim de tijd om afspraken te maken. Bij de huisarts krijg je de brief ook 2 weken van te voren en dus alle tijd om iets mee te doen.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dan hebben honderdduizenden Nederlanders toch andere ervaringen. En de media berichten er al maandenlang dagelijks over - zoals gisteren De Telegraaf (maar dus niet in het zuiden van het land).
Ik neem het niemand kwalijk als het nieuws niet wordt gevolgd. GV is er juist voor om ook dan antwoorden te geven.
Nog heb ik geen reactie op welk groot nieuws De Telegraaf gisteren op de voorpagina heeft gezet in het zuiden van het land. Was het misschien iets over BoW of over C.? Lijkt me voor de hand te liggen.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWieda ik woon iet in het zuiden van het land. Maar heb ik de telegraaf van zaterdag niets over covid gelezen. Dat het in het begin niet goed ging weten we maar de laatste maanden gaat het als een geoliede machine meer dan 8.000.000 mensen zijn gevaccineerd. Het probleem is als je alles goed volgt dat er een groot aantal mensen een afspraak maak maar niet komt opdagen op de dag dat het prikje gezet moet worden.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWieda ik woon iet in het zuiden van het land. Maar heb ik de telegraaf van zaterdag niets over covid gelezen. Dat het in het begin niet goed ging weten we maar de laatste maanden gaat het als een geoliede machine meer dan 8.000.000 mensen zijn gevaccineerd. Het probleem is als je alles goed volgt dat er een groot aantal mensen een afspraak maak maar niet komt opdagen op de dag dat het prikje gezet moet worden.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. We naderen de oplossing.
Dat je niet in het zuiden van het land woont dat vermoedde ik al, maar ik bedoel de Telegraaf-editie voor het zuiden van her land en Vlaanderen. En daar is zowel de zaak BiW als de zaak C. op dit moment belangrijker nieuws dan de vakantie/vaccinatie. (Ik volg dagelijks het nieuws in Vlaanderen.)
Moet in jouw de zin de formulering 'een afspraak maak' eigenlijk worden vervangen door 'een afspraak wordt gemaakt'?
Dan zijn we het eens!
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda hier in Nederland maak je zelf een afspraak bij de GGD.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. In Nederland wordt gevaccineerd door de GGD, de huisarts en in het ziekenhuis.
In Nederland kun je ook nog dezelfde dag een vaccinatie krijgen bij een huisarts als deze huisarts vaccinaties over heeft.
In Nederland zijn nu vier vaccins beschikbaar: Pfizer. Moderna, AstraZeneca en Janssen.
Bronnen: https://www.prullenbakvaccin.nl;
https://www.hknhuisartsen.nl/coronavaccinatie-informatie/
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda je lees slecht bij de ggd kan je zelf een afspraak maken en in ziekenhuizen wordt nog niet gevaccineerd.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Eind maart is in Nederlandse ziekenhuizen begonnen met vaccineren van medische hoog-risicogroepen.
Bron. website UMC Utrecht.
https:/./www.umcutrecht.nl/nl/vaccineren-medische-hoog-risicogroepen
SentWierda
2 jaar geleden
Correctie:
https://www.umcutrecht.nl/nl/vaccineren-medische-hoog-risicogroepen
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda https://www.nhnieuws.nl/nieuws/285383/ook-ziekenhuizen-gaan-vaccineren-maar-vaak-alleen-in-het-weekend
Ja, prikken ook in het weekend. Zelfs op afgelopen feestdagen als koningsdag, hemelvaartsdag en de paas- pinksterdagen.