Wanneer is een loopneus corona?

Is een loopneus een symptoom van COVID-19? Ik voel me wat snotterig, maar niet zozeer 'ziek'. Ook ben ik benieuwd of een loopneus besmettelijk is en of ik daarom extra alert moet zijn bij nauwe contacten.

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Een loopneus is corona op het moment dat je je hebt lasten testen op corona en de uitslag is positief.
Zo'n loopneus lijkt onschuldig, maar als je je niet laat testen, kun je een verspreider van corona zijn.
Je kunt er ook voor kiezen om vrijwillig in isolatie te gaan, maar dat is veel strenger dan quarantaine..
Toegevoegd op 07 april 2021 12:39: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je reactie is in strijd met elementaire logica. In jouw redenering is NIET testen dus preventief - zolang je je niet laat testen krijg je geen positieve uitslag en kun je dus geen covid hebben.
SentWierda
3 jaar geleden
@sandokan. Bewijsvoering (=testen) is noodzakelijk. Met alleen speculatie (denken aan de mogelijkheId van corona) komen we niet ver.
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda Je snapt het commentaar niet.
Je zin is zodanig geschreven dat het net lijkt of pas bij het testen er sprake is van corona.
Dat is natuurlijk niet zo. Als je positief test, zal je al eerder dan de test corona gehad hebben. We hebben twee mensen, persoon A en persoon B met een loopneus op tijdstip 9:00. Ze laten zich testen om 13:00.
Om 13:15 blijkt dat persoon A corona heeft en persoon B geen corona heeft.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat op 9:00 Persoon A geen corona had.
Jij zegt dat het pas corona is op 13:15.
Dat is heel raar.
"Een loopneus is corona OP HET MOMENT dat je je hebt lasten testen op corona en de uitslag is positief." Nee zeggen wij, daarvoor kan het ook al corona zijn maar dat weet je dan (nog) niet. Maw de loopneus van de vrager kan op dit moment al een klacht zijn veroorzaakt door corona. Dat is dan ongeacht een test.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Mijn antwoord is gebaseerd op de praktijk. Pas als je positief bent getest weet je dat je corona hebt. En dan weet je ook dat je al een aantal dagen de verspreider van corona kunt zijn geweest. Dus is de consequentie: een bron- en contactonderzoek.
Als je last hebt van een loopneus dan kun je onmogelijk zelf constateren dat je corona hebt.
Los daarvan: ook vele mensen (zowel jonge mensen als 80-plussers) worden bij een bron- en contactonderzoek positief getest terwijl ze nergens last van hebben.
LeonardN
3 jaar geleden
"En dan weet je ook dat je al een aantal dagen de verspreider van corona kunt zijn geweest."
Niet volgens jouw antwoord. Daarin staat nu juist dat het pas corona is op het moment van testen. Je zal het goed bedoelen, maar het staat verkeerd geschreven.
"Een loopneus is corona op het moment dat je je hebt lasten testen op corona en de uitslag is positief."
NEEN
Een loopneus is (een gevolg van) corona als het corona is, pas na een coronatest weet je dat.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Voordat je iets weet kun je iets niet weten. Weten is nooit met terugwerkende kracht.
LeonardN
3 jaar geleden
Ja maar jij hebt het over zijn in je antwoord.
"Een loopneus IS corona op het moment dat je je hebt lasten testen op corona en de uitslag is positief."
Het weten van iets heeft GEEN implicatie op het ZIJN van iets. Als je nu corona hebt, dan IS het corona. Dat staat los van of je het weet. Als je het dan morgen pas weet dan IS het het nu al.
Zoals op de site van het RIVM valt te lezen:
"De belangrijkste klachten bij COVID-19 zijn verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) en/of hoesten en/of benauwdheid"

Wel een loopneus en geen verdere klachten kan dus wel degelijk wijzen op covid. Sterker, de meeste mensen hebben niet zulke ernstige klachten. Het zou dus verantwoord zijn om je te laten testen. Temeer daar er op dit moment geen griep heerst en dat dus ook als ziekteoorzaak kan worden uitgesloten.