waarom verruiming voor het buiten sporten voor mensen jonger dan 27 jaar bij sportac?

Vanaf 3 maart geldt de verruiming voor het buiten sporten voor mensen jonger dan 27 jaar bij sportaccommodaties. Maar waarom jonger dan 27 jaar? waarop is die jonger dan 27 jaar op gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is niet zo dat je vanaf je 27e bevattelijker bent voor het coronavirus. Of er extra ziek door wordt. In de meest recente adviezen door het Outbreak Management Team is niets terug te vinden over buiten sporten. Het betreft een politieke keuze, blijkt uit gesprekken met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het ministerie van Volksgezondheid en Sport (VWS).

Deze leeftijdsgrens sluit aan bij het jeugdplan van staatssecretaris Paul Blokhuis. Die heeft eerder deze maand - in een ander, hiervan losstaand initiatief - 200 miljoen euro vrijgemaakt om het welzijn van jongeren te verbeteren, zegt een woordvoerder van VWS. Ook toen ging het om jongeren en jongvolwassenen van 12 tot 27 jaar.
Voor 'de handhaafbaarheid en duidelijkheid' van de regels heeft het kabinet ervoor gekozen om de regels te verruimen voor jongeren tot 27 jaar. Zo is de overheid eenduidig in zijn communicatie, is de gedachte daarachter. "Het sluit aan bij het jeugdplan en je moet ergens een leeftijdsgrens trekken", merkt de woordvoerder nog op.
SimonV
3 jaar geleden
De overheid wil een positief gebaar maken richting de jongvolwassenen. Moeilijk uit te leggen omdat de leeftijdscategorie 18-24 jaar nu het hoogst scoort met het aantal coronabesmettingen per 100.000 inwoners.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5216391/jongere-ben-je-tot-je-27ste-buiten-sporten-teamverband-26-365