Hoe effectief is de avondklok?

Na de ophef over de avondklok afgelopen weken begon ik me af te vragen of er al beschikbare gegevens zijn over de effectiviteit van de avondklok. Is dit al gemeten en zo ja, waar kan ik zoiets vinden en hoe valt dit te intepreteren?

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Goeie vraag. Het heeft mijns inziens alleen maar een preventief doel. Verbieden dat mensen uit huis gaan en elders samenkomen. Het effect zul je nooit weten, want er is geen controlegroep. Het is gebaseerd op aannames en wishfull thinking.
Het is aannemelijk dat het een beetje effect heeft omdat er minder contacten zijn, maar of dat opweegt tegen deze ingrijpende maatregel, kun je je afvragen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
bamibal
3 jaar geleden
Al scheelt het maar één sterfgeval, daar wil ik best even tijdelijk voor binnenblijven. Maar er zijn ook mensen die dat anders zien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@bamibal: En zelfs dat (dat ene sterfgeval) zul je niet weten
ronron1212
3 jaar geleden
Bij de gehele lockdown is geen controle groep het wordt gemeten aan de hand van de besmettingen en de ic opnames als die naar beneden gaan heeft het effect @AKY Zo werkt al de hele corona crisis
De Nederlandse overheid stelt dat onderzoek heeft uitgewezen dat nachtelijke uitgaansverboden de verspreiding van het virus helpen verminderen.
Maar hoe effectief de avondklok in Nederland is, is nog niet bekend.

In Frankrijk bleek deze wel effectief: er traden minder besmettingen op in geselecteerde gebieden waar de avondklok was ingesteld.
Een ander onderzoek toont een daling van 16% aan. Duurt de avondklok echter heel lang, dan verdwijnt het effect: in plaats van vrienden en familie ’s avonds te bezoeken, doen we dat op een ander tijdstip.
Een onderzoek in The Lancet laat eveneens zien dat een avondklok effectief kan zijn.
SimonV