Is de avondklok op 16 februari opgeheven in Nederland?

Ik hoorde via via dat de voorzieningenrechter heeft besloten dat de avondklok per direct moet worden opgeschort. Mensen (waaronder mijn huisgenoten) zijn nu druk bezig met het plannen van drankjes doen. Maar kan dat wel zomaar? De avondklok is ingesteld op basis van een noodwet en in hoeverre kan de rechter daarover beslissen? Betekent dit dat iedereen vanavond gewoon weer naar buiten kan?

1.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Vooral nu lekker 'drankjes gaan doen', duurt de lockdown nog langer..
TurfGraver
3 jaar geleden
Mensen, zoals je huisgenoten zijn de reden dat een avond klok noodzakelijk zou zijn.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Avondklok en "drankjes doen" zijn volgens mij twee los van elkaar staande dingen.
De avondklok bepaalt alleen dat je na 21.00 uur niet meer buiten mag zijn. Door het (mogelijk) opheffen daarvan wordt niet automatisch het maximum aantal bezoekers opgeheven. Drankjes doen kan ook met een avondklok, als je maar niet meer dan 1 bezoeker tegelijk ontvangt (of jij al enige op bezoek gaat bij de ander) en als je na 21.00 uur maar binnen blijft. Als je "drankjes doen" tijdens de avondklok duurt tot na 21.00 uur zal de bezoeker moeten blijven slapen.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Wauw... je zou eerder je huisgenoten erop moet aanspreken. Door mensen zoals hen zijn deze maatregelen nodig. En nog snappen mensen het niet..

Antwoorden (2)

Je stelt deze vraag veel te vlug. Het nieuws over de uitspraak van de Haagse rechter is koud een half uur oud. Iedereen is de uitspraak nu aan het bestuderen, inclusief de regering. Of de regering zich erbij neer gaat leggen, of dat de wetgeving gaat worden aangepast ga je vanzelf horen.
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@escape Een uitspraak is een uitspraak hoor, die staat vast zolang er nog geen hoger beroep word ingesteld. De avondklok is sowieso vandaag opgeheven, en dat blijft zo todat hogerberoep wind terzijnde tijd.
Utrecht
3 jaar geleden
En al wordt de avondklok opgeheven: "drankjes doen" blijft uiteraard niet de bedoeling. En met de max 1 bezoeker ook niet toegestaan.
escape
3 jaar geleden
@Popeye: Je loopt veel te hard van stapel. Voorlopig heeft de staat aan het gerechtshof gevraagd of de avondklok toch voorlopig in stand kan blijven. Hoe dat afloopt is spannend, maar er staat nog niets vast.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
De uitspraak van @popeye blijkt dus niet te kloppen.
Nee. Het gerechtshof heeft het vonnis van de rechtbank waarmee de avondklok per direct zou worden opgeheven opgeschort. De rechter is van mening dat het belangrijk is om de avondklok te handhaven tot er uitspraak is gedaan in het hoger beroep. Dat dient vrijdag en kort daarna wordt er uitspraak gedaan.
. . .
Dat is intussen veranderd, het duurt een hele week voordat er uitspraak gedaan wordt. Dus op vrijdag 26 februari 2021 weten we hopelijk meer.
.......
En dat is inderdaad het geval:
Het gerechtshof heeft de Staat alsnog gelijk gegeven als het gaat om de avondklok. Die coronamaatregel is op de juiste rechtsgronden ingevoerd, stelt
het hof. Daarmee is de uitspraak van de rechtbank van vorige week tenietgedaan. Het kabinet gebruikte bij de invoering een wet voor acute noodsituaties. Het hof vindt dat - in tegenstelling tot de rechtbank - terecht: adviezen van het Outbreak Management Team wezen op "buitengewone omstandigheden".

De actiegroep Viruswaarheid gaat weliswaar in cassatie bij de Hoge Raad, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze daar nog wat mee gaan bereiken...
Toegevoegd op 26 februari 2021 14:09: tekst