Na hoeveel dagen krijg je klachten als je met iemand in contact bent geweest die het virus heeft?

Afgelopen vrijdag heb ik contact gehad met een persoon die ongeveer 7 dagen in quarantaine is geweest. Nu is het 5 dagen verder (dinsdag) en heb ik alleen keelpijn. Ik heb geen last van hoofdpijn, koorts, geen smaak/geur verlies etc. Is de kans dan groot dat ik geen Corona heb, maar een griepje?

3 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
5 dagen na het laatste contact kun je laten testen
Amadea
3 jaar geleden
Keelpijn duidt niet op griep, maar op verkoudheid of keelontsteking.

Antwoorden (1)

RIVM
De periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je klachten krijgt heet incubatietijd. Als je besmet raakt met het coronavirus duurt het MEESTAL 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt. De incubatietijd van het coronavirus ligt tussen de 2 en 14 dagen. Uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat bij 99% van de contacten die klachten krijgt, dit gebeurt binnen 10 dagen na het laatste contact. Dit is de reden dat per 19 augustus de quarantainetijd is verkort tot 10 dagen.
.
Enkel keelpijn als klacht wil niet zeggen dat je niet besmet bent (Als is de kans niet groot). Bij de GGD is alleen het woord keelpijn al voldoende om je te laten testen.
SimonV