Hoeveel vitamine C moet je per dag slikken tegen Corona?

Vitamine C zou helpen in de behandeling van corona omdat het ontstekingsreacties en verkoudheden kan verminderen waardoor de ernst van de infecties afneemt. Er zouden zelfs patiënten op de IC zijn die vitamine C via de bloedbaan krijgen toegediend. Hoeveel vitamine C kan je preventief per dag slikken tegen Corona? Of heeft dat geen zin?

1.2K
LeonardN
3 jaar geleden
"Of heeft dat geen zin?"
Als je je dat afvraagt waarom stel je je vraag dan niet anders? "Is het zinvol om preventief vitamine C te slikken tegen corona? En zo ja, hoeveel vitamine C moet je dan slikken?" Door de vraag te stellen zoals je doet impliceer je direct al dat het zin zou hebben...
SentWierda
3 jaar geleden
De vraagsteller bedoelt waarschijnlijk niet vitamine C maar vitamine D.
LeonardN
3 jaar geleden
"De vraagsteller bedoelt waarschijnlijk niet vitamine C maar vitamine D." Want?!

Het beste antwoord

Extra vitamine C helpt niet om je beter te beschermen tegen luchtweginfecties. Als je het hele jaar vitamine C slikt, dan ben je mogelijk iets minder lang verkouden. We weten te weinig om te kunnen zeggen of extra vitamine C helpt om een infectie met het coronavirus te voorkómen of te behandelen.
Volgens de orthomoleculaire aanpak kunnen hoge dosissen vitamine C een bescherming bieden tegen het coronavirus. Een orthomoleculaire aanpak is een niet-erkende, alternatieve behandelingswijze die gebruik maakt van voedingssupplementen in zeer hoge dosissen.
Het zou de afweer (immuniteit) van het lichaam versterken waardoor de klachten en de symptomen van een virusinfectie beperkt blijven. Hiervoor is volgens de aanhangers minimaal 3.000 mg per dag nodig
Aanhangers van een orthomoleculaire aanpak verwarren een hypothese met duidelijk wetenschappelijke feiten. Het is niet bewezen dat vitamine C helpt.
SimonV