Hoeveel verdienen de farmaceuten aan het coronavaccin?

Er zijn een aantal bedrijven die nu een effectief coronavaccin hebben ontwikkeld (o.a. Pfizer en Moderna). Aangezien er over de hele wereld dringend vraag naar zo'n vaccin is, zullen die farmaceuten veel omzet maken. Hoeveel verdienen de farmaceuten die het coronavaccin hebben ontwikkeld ongeveer?

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
de VS sloten ze een deal van 1,95 miljard dollar voor 100 miljoen doses, 19,50 dollar per injectie dus (en 39 dollar voor de benodigde twee).

Antwoorden (2)

Miljarden, gezien de omzet van €14.000.000.000 voor Pfizer alleen al. Een dosis kost €15 om te maken, en wordt voor €39 per dose verkocht aan de regering. https://www.marketplace.org/2020/11/12/how-much-could-pfizer-make-from-a-covid-19-vaccine/
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Griffin
de VS sloten ze een deal van 1,95 miljard dollar voor 100 miljoen doses, 19,50 dollar per injectie dus (en 39 dollar voor de benodigde twee).
Dat hangt af van de afspraken die erover zijn gemaakt met de afnemers (= overheden). Sommige producenten hebben laten weten dat het tijdens de pandemie niet een verdienmodel is: AstraZeneca en Johnson & Johnson. Zowel AstraZeneca als Johnson & Johnson hebben forse onderzoeksbijdragen van overheden ontvangen. Ze leveren tegen kostprijs.
Pfizer meldt er wel aan te verdienen, maar zelf ook enorme investeringen te hebben gedaan: Pfizer heeft al 1,7 miljard euro geinvesteerd.
Bron: artikel NRC, 11 november 2020.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/11/farmaceuten-kunnen-flink-gaan-verdienen-aan-een-werkend-coronavaccin-a4019747
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ter aanvulling, de investering van 1.7 miljard euro is natuurlijk veel, maar niet exorbitant veel voor het ontwikkelen van een medicijn / vaccin. Om uit het vuistje te rekenen, wordt voor de ontwikkeling, testen, registratie e.d. meestal een bedrag van 1 a 2 miljard gerekend. Dus grote investeringen, maar wel rond gemiddeld.