Hoeveel mensen zijn er immuun voor Corona?

Het gaat om een klein deel van de wereldbevolking, maar ik ben toch benieuwd. Hoeveel mensen zijn er tot nu toe immuun gebleken voor Corona? En hoeveel Nederlanders zijn dat ongeveer?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Volgens de WHO is het niet mogelijk zonder vaccinatie of de ziekte gehad te hebben (tijdelijk) immuun voor het virus te zijn. Er zijn dan ook nog geen mensen ontdekt die immuun zijn. Dit is ook moeilijk te onderzoeken, want iemand die in de buurt van een coronapatiënt is geweest en niet ziek geworden is, kan ook gewoon niet besmet geraakt zijn. En iemand bewust besmetten om te kijken of degene immuun is, is ethisch niet verantwoord.

Mensen met veel weerstand zijn wel minder vatbaar voor infectieziekten en kinderen blijken ook minder snel besmet te raken. Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat bij een Australisch gezin de ouders positief op corona bleken te testen, terwijl alle kinderen een negatieve uitslag kregen. Ondanks nauw contact met geïnfecteerde ouders – waaronder een kind dat zelfs in hetzelfde bed als de ouders sliep – testten de kinderen herhaaldelijk negatief op COVID-19. Bovendien vertoonden ze geen of weinig symptomen. Maar ze maakten ze vreemd genoeg wel antistoffen aan.
SimonV