Wat valt er in Amsterdam onder 'openbare ruimte'?

Vanaf deze week wordt dringend geadviseerd om naast het OV, ook mondkapjes te dragen op overige openbare plekken. Ik weet wat de definitie van openbare ruimtes inhoudt, maar ik zie nog niet helemaal voor me welke plekken in Amsterdam hier allemaal onder vallen. Straks krijg ik een boete omdat ik een plek passeerde waar een mondkapje gewenst was. Dat wil ik voorkomen.

2.8K
Amadea
3 jaar geleden
Dringend advies is niet hetzelfde als verplichting. Je mag op het openbaar vervoer na geen boete krijgen als je zonder mondkapje in een openbare ruimte bent.
SentWierda
3 jaar geleden
Eens met Amadea.
Zie de maatregelen van de gemeente Amsterdam (regio Amsterdam-Amstelland) d.d. 28 september 2020.
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwe-maatregelen/
SentWierda
3 jaar geleden
En dan ook nog de Amsterdamse mondkapjeslink van 30 september 2020:
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/draag-mondkapje/

Antwoorden (2)

Openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt. Vrij toegankelijke overheidsgebouwen, publieke instellingen en winkels kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend.
In het kort: zodra je in Amsterdam een gebouw binnengaat dat geen woonfunctie heeft, wordt een mondkapje dringend geadviseerd.
Je krijgt echter geen boete als je het niet doet. Een supermarkt mag je de toegang dan wel weigeren. Ketens als Jumbo en Albert Heijn hebben aangegeven dit niet te gaan doen.
SimonV
3 jaar geleden
Een winkel valt niet onder een openbare ruimte een winkel is eigendom van de eigenaar van de winkel.
Valt dus onder privé terrein.
Plaatsen die onder de openbare ruimte vallen zijn onder andere straten en pleinen, kortom de ruimte die niet direct aan een bepaalde groep of individu kan worden toegeëigend.

Goed lezen