Waarom overlijden jongeren minder snel aan Corona?

Het is vooral de oudere groep die overlijdt aan Corona en bijdraagt aan de sterftecijfers. Jongeren hebben daarom vaker lak aan de regels en verspreiden hierdoor sneller het virus. Het aantal jonge sterfgevallen ligt weliswaar lager ten op zichte van de oudere groep, toch zijn jongeren zeker niet immuun. Hoe komt het dat jongeren minder snel overlijden dan ouderen?

3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
De toelichting bij de vraag schetst een te simpel beeld.
Twee groepen lopen extra risico op een ernstige vorm van corona en daaraan overlijden:
- de niet-vitale 70-plusserrs. De meeste overledenen zijn 80-plussers.
- iedereen vanaf 18 jaar met onderliggende ziekten. Zoals chronische luchtweg- of longproblemen, chronische hartziekte, suikerziekte, nierziekte, verminderde weerstand, hiv-infectie, ernstige leverziekte en zeer ernstig overgewicht.
Bron: https://www..rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen.
Amadea
3 jaar geleden
Dat vind ik ook nog steeds een manco in de berichtgeving. Waarom wordt niet vermeld van welke leeftijdsklasse de in het ziekenhuis opgenomen patiënten zijn? We baseren ons nu op veronderstellingen, maar zeker weten doen we dat niet. Wat zeggen de cijfers over de risico's die er gelopen worden? Hoe komt het dat studentencafé's uitbraken veroorzaken en hoe ziek zijn die jongelui dan?
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Amadea: er zijn vooral uitbraken op plekken waar mensen zich slecht aan de anderhalvemeter maatregelen houden. Op dit moment geldt dat vooral voor jongeren, en in de grotere steden. Daarmee lopen deze groepen zelf het grootste risico besmet te raken - maar ze worden minder ziek, worden minder in het ziekenhuis opgenomen, en overlijden minder vaak aan corona. Maar er is nog een ander risico, nl. dat deze besmette jongeren, die zich soms dus niet of nauwelijks ziek voelen, weer anderen aansteken - die dan wél weer een hoger risico lopen om erg ziek te worden of zelfs te overlijden.

Antwoorden (1)

Jongeren overlijden minder snel dan ouderen omdat jongeren veel minder andere ziekten hebben die de gezondheid nadelig beïnvloeden.
Met andere woorden, jongeren hebben alleen Corona.

De ouderdom komt met gebreken.
Ouderen hebben naast Corona andere ernstige aandoeningen waardoor de overlevingskans stukken kleiner is.
Daarnaast werkt het menselijk immuunsysteem tegen bacteriën, en virussen bij jongeren nog goed. Terwijl dit de effectiviteit van daarvan met het stijgen der jaren achteruit gaat.
Toegevoegd op 11 september 2020 15:50: tekst