Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een coronatest?

Stel, je wilt je dus laten testen op COVID-19.Hoe wordt zo'n test uitgevoerd? Naar mijn weten komt niet iedereen die zich wil laten testen, in aanmerking. Je moet wel symptomen vertonen. Wat gebeurt er uiteindelijk als je je daadwerkelijk mag laten testen?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Een wattenstaafje diep in je neus en een in je mond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb vorige week net een test laten doen, dus ik kan het je uit eigen ervaring vertellen.
Je moet eerst bellen met het speciale RIVM nummer om een afspraak te maken.

Op het tijdstip van je afspraak zorg je dat je aanwezig bent. Op de locatie zelf staat aangegeven wat je precies moet doen, ik moest op een speciale parkeerplaats wachten in de auto tot ik naar binnen werd geroepen.
De testruimte was een zeecontainer. Bij binnenkomst moest ik neus snuiten en handen ontsmetten.
Je neemt plaats op een hoge kruk, en kantelt je hoofd naar achteren. Er word een lang wattenstokje in je neus gestoken, best ver. Ik voelde het achter in mijn keel schrapen, was best branderig in de neus.
Daarna moest ik mond opendoen, tong uitsteken en zo lang mogelijk 'aaaah' zeggen. Er werd een nieuw wattenstokje achter in mijn keel gestoken en er werd geschraapt ter hoogte van de huig. Hierbij moest ik wel bijna kokhalzen, maar het ging goed.

Daarna is de test klaar, en mag je weer na huis. Binnen 48 uur word je gebeld en heb je de uitslag. Ik ging vrijdagavond voor de test, en zondagmiddag werd ik gebeld dat het negatief was.
-----------------------------
Of je in aanmerking komt voor een test hoor je als je naar het RIVM informatienummer belt. Ze stellen je een aantal vragen, wat voor klachten je hebt, hoe ernstig het is, etc.
Daar word bepaald of je een afspraak mag maken.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 03 september 2020 09:21: tekst
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding