Nertsen worden in Nederland afgemaakt vanwege Corona. Maar zijn hun immuunstoffen niet bruikbaar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Al zou het kunnen en verantwoord zijn, is alsnog bewezen dat je niet immuun kan worden voor corona. Je bent maar een paar weken/maanden immuun. Daarna is de immuniteit weg

Antwoorden (1)

Immunologie is een bijzonder complexe wetenschap over en bijzonder complex immuunsysteem. Het is een samenspel van lymfocyten, lymfeklieren e.d.
Lymfocyten ontstaan uit stamcellen in het beenmerg van de platte beenderen. Een deel ontwikkelt zich via een aantal stappen in het beenmerg en rijpt uit tot B-Lymfocyten, terwijl de voorlopercel van de T-lymfocyt zich in de thymus verder ontwikkelt tot T-lymfocyt.
Het geheel van het immuunsysteem wordt aangestuurd door het DNA en ook daardoor heeft elke soort organismen zijn eigen opbouw van Immuunsysteem. Een mens maakt dus zijn eigen immuunsysteem aan en de afweerstoffen van een nerts of kat kan daar niet toe bijdragen. Daar komt bij, dat de virussen zeer snel muteren tot nieuwe agressieve mutanten én dat de weerstand van een lichaam weer afneemt.
Het is ondertussen ook duidelijk geworden hoe complex de covid19 muteert en hoe moeilijk het is om immuniteit op te bouwen.
Om het moeilijke verhaal kort te maken zou je kunnen stellen, dat elk soort individuen zijn eigen immuniteit opbouwt en dat het wordt aangestuurd door de soort-specifieke genen.