Is er in NL een manier om officieel medische vrijstelling te krijgen voor het dragen van maskers?

Het is officieel bewezen dat mondkapjes, zeker in hartstikke warme plekken als bussen nen trams, meer schade doen dan schade voorkomen. Daarnaast kan dit niet verplicht worden, maar dat begrijpt het volk schijnbaar niet. Daarom wil ik officieel vrijstelling van deze onzin zodat ik normaal het OV kan gebruiken. Als mensen graag hun eigen CO2 inademen en alle bacteriën die ontstaan door het zweten en bewegen van dat stomme kapje, moeten ze zelf weten. Ik ga er alleen niet in mee.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3K
Thecis
3 jaar geleden
Graag onderbouwing voor de uitspraak dat een mondkapje meer slecht dan goed doet. De tekening geeft aan dat het gaat om het continu dragen van een mondkapje terwijl voor goed gebruik heel duidelijk staat aangegeven dat je het niet continu mag dragen. Daarbij, met plaatselijke verorderningen kunnen bepaalde zaken wel degelijk verplicht gesteld worden. Het schijnt dat sommige mensen dat niet (willen) begrijpen. Je kan ook niet met het OV gaan. Je moet andere mensen niet met jouw probleem gaan opzadelen.
Utrecht
3 jaar geleden
Het is officieel bewezen dat mondkapjes, zeker in hartstikke warme plekken als bussen nen trams, meer schade doen dan schade voorkomen.
Wellicht kan je je bron geven? Bedenk even dat het mondmasker geen ballon is: alle lucht (met CO2) is allang vervlogen zodra je weer inademt. Lijkt dus een onzinverhaal te zijn. Maar ik sta open voor je wetenschappelijke bron van je uitspraken.
En je hoeft niet met het OV; ga op de fiets, met de auto. Of nog beter: blijf thuis.
crispy
3 jaar geleden
De medische reden die er is om geen mondkapje te dragen is dezelfde reden die er is om je niet in het openbaar te begeven: als je ziek bent, blijf je thuis.
ronron1212
3 jaar geleden
Daarnaast kan dit niet verplicht worden, maar dat begrijpt het volk schijnbaar niet. Het volk? Dat krijg jij gewoon een boete voor elke keer dat je je niet aan de regels houdt.
Thecis
3 jaar geleden
Overigens, CO2 herademen kortdurend zorgt ook weer voor minder hyperventilatie (dat is de reden waarom men aanraadt om in een zakje in en uit te ademen wanneer je hyperventileert). Dan ben je écht lucht aan het herademen. Maar 8% CO2 concentratie, dan moet je wel echt heel erg je best doen. En een mondkapje hebben dat:
- van plastic is
- zéér goed aansluit (wat men alleen in het ziekenhuis voor elkaar krijgt, ik neem niet aan dat u medische mondkapjes heeft en deze ook met tape vast plakt).
En u moet een waanzinnig uithoudingsvermogen hebben. Voordat er 8% concentratie is, heb je al zoveel last van andere zaken dat je al lang kan uitstappen. Daarbij, als het voor u echt een probleem is om max 2 uur in het OV met een mondkapje te zitten (als ja van Haarlem naar Maastricht gaat bijvoorbeeld), wat moet u dan een grenzeloos respect hebben voor al het zorgpersoneel dat minstens 8 uur met mondkapjes op zaten en geen verschijnselen hebben gehad van CO2 intoxicatie...
tinus1969
3 jaar geleden
Mondkapjes toppen de verspreiding van het dodelijke Coronavirus. Geen mondkapje = asociaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is jouw keuze om wel of niet gebruik te maken van het OV.
Wil je geen mondkapje gebruiken, ga je lopen, fietsen, met paard en wagen etc van A naar B.
Succes!

Antwoorden (1)

Nee.
In Nederland geldt nog geen enkele uitzondering op de mondkapjesplicht. Wat voor medische reden je ook hebt. Anders dan in andere landen, waar je met een doktersverklaring op zak, wordt vrijgesteld van de mondkapjesplicht.

Voor mensen met bepaalde medische aandoeningen of beperkingen, kan het zelfs gevaarlijk zijn. Denk aan iemand met een longziekte, die de benauwdheid van het mondmasker niet aan kan, en om de zoveel tijd een puf moet nemen of aan het zuurstof zit. Of mensen met een spierziekte of beperking aan handen en armen. Deze uitzondering wil de reizigersvereniging nu ook in Nederland laten invoeren.
SimonV