Wanneer bij een huisdier corona wordt vastgesteld, laten ze die dan inslapen?

Ik vroeg mij dit af omdat ze wel al die nertsenfokkerijen aan het ruimen zijn.

3 jaar geleden
1.5K
Antoni
3 jaar geleden
Wie bedoel je met "ze"?
paulus811
3 jaar geleden
Als mijn vrouw corona heeft, laat ik haar ook niet inslapen. En met mijn hond precies hetzelfde. Overigens gaat met het in laten slapen van huisdieren het corona virus niet dood, maar zou je het door contact kunnen overdragen. Nertsen krijgen die aandacht helaas niet, daar wordt tegenaan gekeken als kaas met een schimmelplekje, dus weg ermee. Heel triest.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Met "ze" bedoel ik, iemand anders dan ik. Ik zou mijn dierenarts laten inslapen als hij probeert mijn kat te vermoorden wanneer die corona zou hebben (en verder niet ziek is) Maar misschien heeft de dierenarts een meldplicht en gaat er dan iemand anders over. De overheid bijvoorbeeld. Zo bedoel ik de vraag.

Antwoorden (1)

De besmetting gaat van mens op dier. De kans dat een huisdier met corona een mens kan besmetten is volgens het RIVM heel klein. Als het dier ziek is moet knuffelen of aaien veiligheidshalve wel even wachten.
Een huisdier met weinig last van de ziekte kan gewoon blijven leven.
Een Amerikaanse buldog die ademhalingsproblemen kreeg is wel geëuthanaseerd.
SimonV
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dat zeg jij nu, maar bij die nertsenfokkerijen is juist vastgesteld dat het ook overdraagbaar was van nerts op fokker en daarom worden ze geruimd.
SimonV
3 jaar geleden
Zoals gezegd, de kans dat een huisdier met corona een mens kan besmetten is volgens het RIVM heel klein. Maar het is dus niet 100% uitgesloten.
De kans dat je door 2000 nertsen op een fokkerij besmet raakt is veel groter dan door één kat.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ja daar heb je natuurlijk ook wel een punt. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.