waarom moet je (regels RIVM) je handen wassen als je de deur uitgaat?

Nu in de corona crisis moeten we heel veel onzenhanden wassen, maar ik zie het nut niet van handen wassen als ik de deur wegga, ongeacht waar naar toe en hoelang

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Omdat je zo mogelijk anderen niet besmet omdat jouw huis besmet is.
3 jaar geleden
Veel van de maatregelen rond het coronavirus, zoals de 1,5 meter afstand en het handen wassen, zijn op de eerste plaats bedoeld om te voorkomen dat jij (onbewust) iemand anders besmet. En als iedereen zich aan deze regels houdt, wordt jijzelf ook beschermd tegen besmetting.
Nu kan het zo zijn, dat jij of iemand anders in jouw huishouden, besmet is zonder dat je dat in de gaten hebt. Als jij dan niet je handen wast voor je de deur uit gaat, kan jij het virus aan je handen meenemen en zo anderen besmetten.
Dus het wassen van je handen als je het huis verlaat heeft als doel dat jij het virus niet meeneemt uit je huis naar buiten. En als je je handen was als je weer thuis komt, voorkom je dat je het virus, dat je misschien van buiten aan je handen meeneemt je huis in, verspreidt over alle oppervlakken in je huis die je aanraakt.