voordeur open houden in een gesloten portiekflat is dit wijs tijdens corona?

In onze Centraal wonen complex zijn de voordeuren van de 4 woningen 5 meter van elkaar. De buurvrouw houd haar voordeur vaak een uurtje open. Kan je besmet worden op zo'n manier? Stel dat alle 4 bewoners hun deuren openhouden...

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Zal meer dan 1,5 meter zijn lijkt mij.

Antwoorden (1)

Ja, dat is eigenlijk wijs tijdens corona. Door deuren open te houden voorkom je dat deurklinken geïnfecteerd worden en mensen hierdoor besmet raken.

Het is niet zo dat een woning van een coronapatiënt vol virusdeeltjes hangt. Meestal hangen deze alleen maar om de patiënt heen bij een bepaalde luchtvochtigheid (Hoge luchtvochtigheid: ze vallen neer; lage luchtvochtigheid: ze drogen op).
Zelfs de kans dat een huisgenoot besmet raakt is slechts 10-20%.
Dus je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid virusdeeltjes die door een open deur naar buiten vliegt onbesmettelijk en waarschijnlijk onmeetbaar is.
SimonV