Wat is de betekenis van een R-getal?

Gisteren werd gemeld dat het R-getal tijdens de tweede coronagolf voor de eerste keer lager dan 1 is. Dat is positief nieuws, maar waarom? Wat zegt het R-getal over het coronavirus?

3 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als het R-getal (reproductiegetal) 1,0 is dan betekent dit dat elke besmette coronapatiënt ook iemand anders besmet. Of dat elke 100 patiënten ook 100 anderen besmetten. Dan zal het aantal besmette mensen niet dalen. Dat betekent een blijvende bezetting van (= druk op) met name ziekenhuisbedden.
De bedoeling is dat aantal besmette mensen daalt. Dus moet 1,0 naar beneden. Van 23 augustus t/m 23 oktober was het R-getal boven de 1,0; dus steeg het aantal coronagevallen. Sinds 23 oktober is het R-getal minder dan 1,0, namelijk 0,91.Het aantal coronagevallen daalt. Het streven is nu om het onder de 0,88 te krijgen. Dan worden minder ziekenhuisbedden bezet en kunnen uiteindelijk de maatschappelijke maatregelen worden versoepeld.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
"Het aantal coronagevallen daalt."
Ja, op termijn. In eerste instantie daalt alleen het aantal NIEUWE coronagevallen. Het is namelijk niet zo dat een besmet persoon spontaan van het virus af is als hij/zij een ander heeft besmet. Ook met R=1,0 kan het aantal besmette mensen in korte tijd snel toenemen. Stel dat ieder besmet persoon binnen 1 dag 1 ander persoon besmet en zelf 10 dagen ziek blijft:
dag 1: persoon A heeft corona en besmet persoon B.
dag 2: persoon A en B hebben corona. Persoon B besmet C
dag 3: persoon A, B en C hebben corona. Persoon C besmet D
dag 4: A, B, C en D hebben corona. D besmet E
....
dag 10: Als nog niemand is hersteld, hebben al 10 mensen corona.
Dat is dus vanuit persoon A binnen 10 dagen al 10 keer zoveel. Als er in een stad 100 besmette personen zijn, heb je er na 10 dagen al 1000. Het R-getal zegt dus niet of het aantal besmette personen stijgt of daalt, maar alleen hoe hard het aantal nieuwe besmettingen stijgt.
SentWierda
3 jaar geleden
@Inekez1. Uiteraard zet de daling niet van de ene op de andere dag in en kan onmiddellijk het aantal ziekenhuisbedden worden verminderd. Niet voor niets zit er 2,5 week tussen de datum (23 oktober) en de bekendmaking (10 november). En de daling is behoorlijk. Niet 0,99 maar 0,91.
In het voorjaar was de situatie beduidend anders, met name vanwege andere leeftijdscriteria m.b.t. de IC's en de gemiddelde ligduur op de IC's.

Andere antwoorden (1)

Het reproductiegetal laat zien hoe snel het virus zich verspreidt. Dit getal geeft aan hoeveel mensen gemiddeld besmet worden door één patiënt met COVID-19. Bij een reproductiegetal van rond de 1 blijft het aantal besmettingen ongeveer gelijk. Als het reproductiegetal lager is dan 1, dan daalt het aantal besmettingen. Bij een getal hoger dan 1 stijgt het aantal besmettingen.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Duidelijk schema in de link met aantal poppetjes.
Daaraan zie je ook gelijk dat in eerste instantie ook bij R=1 het aantal besmette mensen toeneemt. Na een aantal dagen zijn er 4 mensen besmet. Stel dat iedereen binnen 24 uur 1 ander besmet en 10 dagen ziek blijft, dan zijn er na 10 dagen dus 10 mensen ziek. En na 11 dagen ook 10 mensen ziek, na 12 dagen 10 mensen ziek. Zolang R=1 blijven er dan altijd 10 mensen ziek. Alleen in die eerste 10 dagen neemt het aantal zieke mensen dus toe bij R=1. (En als men langer dan 10 dagen ziek is, neemt het aantal dus over langere tijd toe.) Dit in tegenstelling tot de situatie waarin R=2 (of in elk geval groter dan 1). Dan neemt het aantal zieke mensen nog veel sneller toe! En blijft het ook toenemen als de eerste mensen alweer beter zijn.
tinus1969
3 jaar geleden
Strikt genomen laat het R getal niet zien hoe snel het zich verspreid. Dat hangt immers niet af van hoeveel mensen gemiddeld besmet worden door één patiënt, maar ook van de incubatietijd/tijd dat je besmettelijk bent. Die is bij sommige infecties (Pfeiffer, HIV/AIDS) veel langer dan bij andere ziektes.