Waarom doen ze in Zweden zo laconiek over de CoronaPandemie?

Daar zijn bijna geen maatregelen genomen. Horeca bijvoorbeeld is gewoon open.

Picture for question
4 jaar geleden
1.7K
SentWierda
4 jaar geleden
Met de drukte -en dus de besmettelijkheid- in Zweden valt het wel mee: het is een zeer dun bevolkt land. Waar hier 20 Nederlanders wonen, woont daar 1 Zweed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SentWierda
Dat slaat nergens op. Ben je wel eens in Stockholm, Upsala, Gothenburg of Malmö geweest? Daar ziet het echt wel een beetje anders uit dan in Lapland.
ronron1212
4 jaar geleden
Onzin @SentWierda er zijn daar grote steden niet iedereen woont daar apart of zo ben je wel eens in Zweden geweest dan weet je wel beter.
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal over twee of drie weken wel anders worden. Ze denken daar nu nog zoals wij drie weken geleden, toen het gevaar nog ver weg leek.
SentWierda
4 jaar geleden
Het is een kwestie van discipline en ruimte (1,5 meter). Zweden zal en wil nu niet gauw de situatie krijgen als bij ons op 14 maart (bomvolle horeca, mede dankzij Belgen) en 21 maart (stranden en bossen). En wat de discipline betreft: in Nederland was het elf dagen lang chaos in de supermarkten: van 13 tot 24 maart. Gelukkig is er nu een goed toegangsbeleid met verruimde openingstijden.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda ik denk dat jij er erg makkelijk overdenkt. In Zweden kan het net zo snel toeslaan.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Ik denk er helemaal niet gemakkelijk over. Maar discipline en afstand is allesbepalend. Daar heeft het sinds 15 februari tot 24 maart in Nederland aan ontbroken. Vijfenhalve week....
Zoals in China de eerste zeven, acht weken niet actie is ondernomen: de eerste besmetting dateert van de derde week van november.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda wat bedoel je nu allemaal
reactie 1
Met de drukte -en dus de besmettelijkheid- in Zweden valt het wel mee: het is een zeer dun bevolkt land. Waar hier 20 Nederlanders wonen, woont daar 1 Zweed.
en 2
Maar discipline en afstand is allesbepalend. Daar heeft het sinds 15 februari tot 24 maart in Nederland aan ontbroken.
wat is het nu
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Dun bevolkt (Zweden) is sowieso beter dan dichtbevolkt (Nederland). Het is maar liefst een factor 20.
In Zweden is alleen al vanwege de geringe bevolkingsdichtheid sprake van discipline en afstand. Uiteraard zijn er steden en grotere plaatsen maar waarom zouden de mensen daar nu roekeloos zijn? Je kunt best een café bezoeken of naar school gaan en afstand bewaren. Heel veel Zweden wonen zo afgelegen dat ze nauwelijks andere mensen tegenkomen. In Nederland kom je altijd andere mensen tegen.
Op dit moment zijn ook verhoudingsgewijs in Zweden in vergelijking met Nederland zeer weinig coronavirusdoden.

Antwoorden (2)

Het zal geen lakoniekheid zijn, maar meer een soort onkunde. Het zijn vaak politieke beslissingen van mensen die niet willen luisteren naar de specialisten. We hebben dat al gezien in Engeland, dat te laat begint (begon), in Amerika waar te laat is gereageerd en waar nu paniek is en vooral Brazilië waar onder de mensen een ware paniek is uitgebroken (hoorde ik van familie in dat land) door de opstelling van de president (in tegenstelling van de gouverneurs van de deelstaten).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Helaas heb je gelijk. Het aantal geïnfecteerde mensen neemt in Zweden ook langzaam toe.
Als Zweden het virus niet in de kiem smoort (zoals China, Hongkong en Singapore met succes hebben gedaan), zal de verspreiding ook daar pas stoppen als groepsimmuniteit is bereikt.
De overheid neemt het virus wel serieus en baseert het beleid op de inzichten van de Zweedse Jaap van Dissel, staatsepidemioloog Anders Tegnell geheten. Hij is de baas van de Public Health Agency en houdt er in deze crisis een wat alternatieve opvatting op na. “Zolang de Zweedse epidemie zich op dit niveau ontwikkelt, zie ik geen grote reden om maatregelen te nemen die je maar korte tijd kunt volhouden,” zei hij tegen The Observer.
Tegnell denkt niet dat je dan straks te laat bent. “Ik zou niet erg verrast zijn als dit voor iedereen op dezelfde manier eindigt, ongeacht wat we doen,” zegt hij. “Ik ben er niet zo zeker van dat maatregelen veel effect hebben op de verspreiding, maar we zullen zien.”

Er is kritiek op zijn aanpak. Meer dan 2.000 Zweedse wetenschappers publiceerden woensdag een brief waarin ze de positie van de gezondheidsorganisatie ter discussie stellen. De week ervoor al uitten belangrijke epidemiologen hun kritiek op het instituut, zo bleek uit uitgelekte e-mails.
SimonV