Wat is de verhouding tussen het werkelijk aantal en gemeten COVID-19 besmettingen?

Zijn hier al onderzoeken naar gedaan? In NL krijgen we het Sanquin-bloedonderzoek naar antilichamen onder de bevolking, maar wellicht zijn er internationaal ideeën over.

4 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier is zeer uitgebreid op ingegaan met allerlei nevengegevens:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/coronavirus/vraag/676983/totaal-coronagevallen-keer-aantal-geregistreerde/#2118816

Antwoorden (1)

Het werkelijke aantal ligt tien keer zo hoog, volgens schattingen in Italië, Noorwegen en de Verenigde Staten.
In Nederland werd ervan uitgegaan dat minstens 80% van de geïnfecteerde mensen niet geregistreerd worden. Dit percentage is gisteren door het RIVM naar boven bijgesteld, en is wellicht ook 90%.
Epidemioloog Bruining: “Uit steeds meer onderzoeken komt naar voren dat het aantal patiënten dat officieel geregistreerd wordt, maar het topje van de ijsberg is. Een flink deel ondervindt überhaupt geen klachten, of mild.”

Een extreem gunstige schatting werd gedaan door onderzoekers uit Oxford. Zij opperen dat meer dan 30 miljoen Britten al corona hebben gehad. Slechts 9500 gevallen zijn geregistreerd. Groepsimmuniteit zou in dat geval dichtbij zijn. Tot dusver staan ze hierin alleen. Het lijkt me ook nogal extreem veel...
https://nymag.com/intelligencer/2020/03/oxford-study-coronavirus-may-have-infected-half-of-u-k.html
De oorspronkelijke bron is een artikel in de Financial Times. Het verhaal werd onder meer opgepikt door The Times, Daily Express, Evening Standard, Daily Mail, The Sun en het AD.
De Oxford-studie is nog niet in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd en nog niet door andere wetenschappers onderzocht. Dat berekening dat meer dan de helft van de Britse bevolking al is geïnfecteerd met het virus wordt niet ondersteund door werkelijke data, stellen epidemiologen.
https://www.wired.co.uk/article/coronavirus-infections-oxford-study-immunity
Midden januari werd in heel China slechts 14% van de geïnfecteerde mensen daadwerkelijk gediagnosticeerd door een arts, schatten onderzoekers. Daardoor werd 86% niet herkend door de gezondheidszorg.
https://www.buzzfeednews.com/article/stephaniemlee/coronavirus-undocumented-infections-study
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
volgens deze gegeven is dat geen 10 keer zo hoog @SimonV
https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_kerncijfers
SimonV
4 jaar geleden
Interessant! Maar wat is dan de juiste verhouding? Ik zie alleen maar cijfers over bevestigde gevallen.
ronron1212
4 jaar geleden
Werkelijk aantal patiënten in Nederland (schatting)
40.117 patiënten?
25 maart 2020
SimonV
4 jaar geleden
De GGD schatting bij 959 positieve tests is wel een hele kleine steekproef. Er is hierbij ook niets bekend over de leeftijdsverdeling.
ronron1212
4 jaar geleden
Nee dat is ook het probleem met de cijfers. door niet meer actief te testen worden de cijfers allemaal schattingen die nergens op gebaseerd zijn. Dus het echte aantal werkelijke besmettingen is en blijft een gok ook daar er nog een gewone griep heerst.
ronron1212
4 jaar geleden
Je kunt wel mogelijk bedenken dat het aantal erg hoog is er is namelijk wel virus in de riolen aangetroffen.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. En dan is er behalve gewone griep ook nog gewone longontsteking. En wat is de bron van corona in de riolen? En wie zit er achter allecijfers.nl?
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. De bron van het Britse bericht is een Amerikaans blad: New York Magazine. Komt merkwaardig en weinig vertrouwenwekkend over. Is er een Brits blad dat hierover heeft bericht? Of vonden ze het te onbenullig om over te berichten?
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor je terechte reactie. Zie aanvulling antwoord.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda lees de kranten en volg rivm
https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwe-coronavirus-aangetroffen-in-rioolwater
Z512099
4 jaar geleden
Doe maar maal 30...
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Ik dacht: heb ik iets gemist? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Het persbericht van het RIVM van 25 maart meldt niet dat het coronavirus in de riolen is aangetroffen. Als dat wel het geval zou zijn geweest, was het groot nieuws en had het zeker de kranten gehaald.
Het RIVM is genuanceerder. "Het coronavirus is in rioolwater aangetroffen" (bij Schiphol, in Tilburg en in Kaatsheuvel), en er "is met moleculaire detectiemethoden genetisch materiaal van het virus aangetoond"' en "het nieuwe coronavirus wordt bij een deel van de geïnfecteerde personen in ontlasting aangetoond". "Rioolwater" wordt door het RIVM ook ''afvalwater" genoemd. Volgens het woordenboek is afvalwater: water dat zijn diensten gedaan heeft en gewoonlijk met verschillende stoffen bezwangerd is.
Mijns inziens zou het vreemd zijn als het coronavirus niet in afvalwater zou zijn aangetoond..