Mag je op de fiets iemand inhalen of passeren op minder dan anderhalve meter afstand?

Regelmatig word ik tijdens de corona crisis door andere fietsers ingehaald en houden zij echt geen anderhalve meter afstand. Zij passeren mij zeker op maximaal een tot een halve meter afstand. Mag ik hier iets van zeggen? Ook als het fietspad best smal is en je bij een inhaalmanoeuvre geen anderhalve meter afstand kunt houden? Of is het contactmoment tijdens inhalen zo snel dat een virus nauwelijks overdraagbaar kan zijn?

4 jaar geleden
2.3K
paulos
4 jaar geleden
Het virus is zelfs bij praten al overdraagbaar. Kleine spettertjes vocht komen dan uit de keel en mond en zweven door de lucht. Een paar virus-cellen is al voldoende om besmet te worden. Achter een hijgende fietser fietsen kan daarom naar mijn idee het zelfde optreden. 1,5 meter is de balans tussen gangbaar, uitvoerbaar en een (geaccepteerd) risico. Thuisblijven waar mogelijk is de beste optie.

Antwoorden (1)

Op dit moment is hier geen bezwaar tegen. De afstand van 1,5 meter geldt voor winkels, met name supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten. Worden daar overtredingen geconstateerd, dan kan de politie tot sluiting overgaan.
De politie kan in de openbare ruimte (buiten) niet verbaliserend optreden bij een afstand van minder dan 1,5 meter. De politie kan alleen adviseren om die minimale afstand aan te houden.
Bron: Leeuwarder Courant, 25 maart 2020, mr. Tjalling van der Goot.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
De afstand is 1,5 meter minimaal dat ze in Leeuwarden nog niet wakker zijn is niets aan te doen overal waar mensen komen is die afstand. Ja en er kunnen bekeuringen worden uitgedeeld 400 euro