Als je chemokuur hebt ben je dan beter bestand tegen een virusinfectie?

Een virus is geen organisme (bestaat uit DNA en eiwitten) en heeft daarom, om te overleven en om zich te vermenigvuldigen, een gastheer nodig. Als je besmet bent, ben je dus gastheer en gebruikt het virus jouw cellen voor zichzelf. Het virus zal zich dan ook in jouw cellen en met jouw cellen gaan vermenigvuldigen.
Men zegt altijd, dat mensen met een chemokuur minder weerstand hebben. De chemokuur remt echter de celgroei en zou dan ook de vermenigvuldiging van het virus moeten remmen. Voor mij zou dit logisch zijn, maar is hier onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Mensen met chemokuur hebben een verminderd imuunsysteem, waardoor ze juist vatbaarder zijn voor infecties.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
snap de min niet +
Ik ken geen onderzoeken hiernaar, maar ik weet dat aan mensen die een chemokuur krijgen altijd al afgeraden wordt om met het OV te reizen, omdat ze zo ontzettend vatbaar zijn voor van alles. Chemo is bedoeld om je eigen afweer lam te leggen, zodat het teveel aan celgroei wordt gestopt of verminderd. Dus jouw redenering klopt niet: de chemo heeft genoeg werk aan het bestrijden van de "eigen" extreme celgroei, en kan er geen extra "werk" bijhebben.
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Chemo vermindert celdeling, met als nadelig bij-effect dat ook de afweercellen minder delen. Het is dus juist niet daarvoor bedoeld.
Ik begrijp jouw redenering volkomen.
Wie weet wat de wetenschap in de toekomst ontdekt.
Alleen is de wetenschap nu pas zo ver dat ze ook immuuntherapie durven toepassen.
Deze therapie gaat ook uit van het stimuleren van de afweer tegen de tumor tijdens de chemotherapie. Deze therapie gaat vol in tegen de stelling dat chemotherapie de totale afweer verzwakt. Deze therapie bewijst dat bepaalde afweercellen juist gestimuleerd worden.

Desalniettemin is een virus voor een patiënt die behandeld wordt met chemotherapie vaak heel gevaarlijk. In veel gevallen wordt het zelfs afgeraden om een vaccin te halen tegen griep. Zelfs dit ‘fopvirus’ kan door een behandeld lichaam niet herkend worden.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van de soort chemotherapie. Er treedt geringe of juist zeer sterke remming op van het afweersysteem.
In de regel hanteert de wetenschap daarom deze regel:
Het afweersysteem reageert onder invloed van chemotherapie minder effectief.
Aanvulling voor het griepvaccin: Daardoor zal het afweersysteem ook een "fopvirus" zoals het griepvaccin minder goed herkennen, dus het beoogde resultaat, een "gewaarschuwd afweersysteem", zal waarschijnlijk ook minder zijn.

Omdat chemotherapie ook de witte bloedcellen aantast (afweer) is men dus uiterst voorzichtig voor deze groep mensen. Een virus wordt niet goed herkend (wordt nog vanuit gegaan). Complicaties (infecties) treden daardoor makkelijk op. En doordat de afweer is aangetast, kunnen deze infecties levensbedreigend worden.
Maar bepaalde afweercellen worden door chemotherapie juist gestimuleerd (hierdoor immuuntherapie). Dit zijn de lymfocyten.
Verder zit op sommige tumoren het eiwit PD-L2. Dit eiwit wordt door chemotherapie ook ‘geschraapt’. Hierdoor kunnen lymfocyten met nog meer succes aanvallen.
Ofwel, de afweer van een patiënt die chemotherapie ondergaat, werkt anders dan men lange tijd dacht.

Kortom, jouw stelling kan in de toekomst (deels) resultaten geven.
Voor nu gaat men er nog steeds van uit dat de afweer verzwakt, het virus niet (voldoende) herkend wordt. Hierdoor liggen infecties ontstaan door het virus op de loer. En de zwakte van het lichaam heeft dan onvoldoende kracht om te werken tegen een infectie.

Hoop met weinig woorden toch een uitdagend antwoord te hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, we blijven hopen.