Alle horeca gesloten, Thuisbezorgd blijft open. Mogen winkels/horeca wel blijven bezorgen?

Om 18.00u vandaag 15/03/20 moest alle horeca dicht en ook o.a. coffeshops.
Eerder ontving ik een e-mail van Thuisbezorgd met de strekking: wij blijven open!
Vraag volgt hieruit bij de bedrijven die boodschappen thuis bezorgen - eerder tot in de keuken - nu tot aan de voordeur of zij dus wel mogen doorgaan. Ook vrijwilligers die hulp aanbieden om boodschappen te doen voor hen die de deur niet uit kunnen.
Is dit zo of is dat ook van de baan? is dit nu ook verboden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De Rijksoverheid heeft een lijst opgesteld, i.v.m. de maatregelen rond het coronavirus, van vitale/cruciale beroepen. Dit zijn beroepen die, ondanks alle maatregelen, moeten blijven werken.
Een belangrijke beroepsgroep is de zogenaamde voedselketen. Alle beroepen die hierin zitten, en dus de mensen die deze beroepen uitvoeren, kunnen/mogen/moeten blijven werken. Denk hierbij aan de verkoop van voedsel (winkels), de distributie van voedsel (distributiecentra en transportbedrijven) en de productie van voedsel (zoals fabrieken).
Thuisbezorgdiensten van supermarkten, maar ook van horeca, en boodschappendiensten maken ook deel uit van deze voedselketen.
Alleen als jij hier onderdeel van uitmaakt, of hier gebruik van maakt, dan moet je wel proberen tot ieder ander een afstand van 1,5 meter te bewaren.