Hoe lang overleeft een virus op materiaal?

En zijn ver verschillen in materiaal en soort virus?

Stof
Metaal
Papier
Huid

4 jaar geleden
22K
LeonardN
4 jaar geleden
Als het je ook te doen is (of vooral te doen is) om het coronavirus. https://www.livescience.com/how-long-coronavirus-last-surfaces.html
LET OP: nieuwe studie, nog niet peer-reviewed, dus nog niet betrouwbaar. lucht: 3 uur
koper: 4 uur
karton: tot wel 24 uur
plastic en RVS: tot wel 3 dagen Dit zal voor allerlei virussen anders zijn, en zelfs voor corona al anders bij een andere temperatuur/luchtvochtigheid etc. Ook zegt het artikel nog iets over onderzoeken op de andere coronavirussen, waar zelfs wel tijdspannes van 9 dagen naar voren komen.
Terwijl de griep hoogstens 48 zou kunnen overleven op een oppervlak (buiten een lichaam).

Antwoorden (2)

op harde niet-poreuze oppervlakten overleeft het influenzavirus zo'n 12 tot 24 uur. Dit kan makkelijk gereinigd worden. Op materiaal als kleding en papier blijft het virus maar zo'n 8 tot 12 uur leven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat hangt van het betreffende virus af.
Het coronavirus kan een aantal uur, en onder gunstige omstandigheden zelfs een aantal dagen, overleven buiten het lichaam. En dat kan eigenlijk op alle voorwerpen.
Er bestaan verschillende theorieën over de maximale levensduur van het coronavirus. Een onderzoek uit Hongkong spreekt van een overlevingsduur van vijf dagen. Peter Molenaar, deskundige infectiepreventie bij het RIVM, houdt het bij drie dagen.
"En dat is alleen onder de meest gunstige omstandigheden, zoals een lage temperatuur en gemiddelde luchtvochtigheid."
Want, zegt Molenaar, dit virus laat zich makkelijk om zeep helpen. "Letterlijk en figuurlijk. Het coronavirus is makkelijk dood te maken, omdat het slecht tegen warmte en vochtigheid kan."
Er zijn aanwijzingen dat het virus drie uur in de lucht, vier uur op koper en 24 uur op karton en twee tot drie dagen op plastic en roestvrij staal kan leven,. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het virus negen dagen op geld kan leven. Maar dit zijn nog niet officieel gepubliceerde data.
SimonV