Bloedverlies tijdens het beginnen met de pil, ben ik na 3 dagen nu beschermd?

Ik ben voor het eerst begonnen met de pil, heb die gelijk ingenomen toen ik zag dat ik ongesteld was geworden. Inmiddels slik ik nu de pil al 3 dagen lang maar heb ik nog steeds bloedverlies. Wat betekent dit? Werkt de pil nu, is dit normaal? Ben ik nu beschermd tegen kans op zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Amadea
3 jaar geleden
Is het voor jou dan normaal dat de menstruatie na drie dagen al voorbij was? Dit is nu nog de gewone cyclus. Pas volgende maand, indien je een stopweek houdt, krijg je een onttrekkingsbloeding in plaats van een menstruatie. En die duurt waarschijnlijk minder lang. Je bent als je elke dag een anticonceptiepil slikt beschermd tegen zwangerschap.

Antwoorden (1)

Vraag 1
Je hebt bloedverlies omdat dat normaal is. Normaal duren bloedingen +- 5 dagen en dat zal ook zo blijven. Als je binnen 3 weken een stopweek hebt (als je 21 pillen hebt niet als je er 28 hebt ) zal je ook weer bloeden.
Je kan natuurlijk ook kiezen om je pil door te nemen en geen bloeding te krijgen. Maar dat is niet altijd even goed om dat constant te doen en daar praat je miss best eerste eens over met je huisarts.

Vraag 2
Je neemt voor het eerst de pil en bent op het goede moment begonnen. Normaal gezien ben je van de eerste dag beschermd als je de pil begint te nemen op de eerste dag van je bloeding. Ben je niet op de eerste dag begonnen ( niet jouw geval ) dan moet je best nog minstens een week condooms gebruiken.

Vraag 3
Als alles gaat zoals het hoort ben je voor 99,.. % veilig. Dat wil dus ook wel zeggen dat je nog steeds kans hebt. Ook moet je de pil wel altijd nemen. vergeten pillen innemen volgens de raad om de werking optimaal te krijgen. Rekening houden met als je overgeeft binnen een half uur/ buikloop hebt/... (zie bijsluiter )