Tot hoeveel weken ZWANGER kan een abortuspil gebruikt worden?

Op internet staan verschillende antwoorden. De ene site zegt tot 8 weken ZWANGER en de andere site heeft het weer over 8 tot 9 weken na je laatste menstruatie. Dus welke is het?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
tinus1969
4 jaar geleden
Zwangerschapsduur wordt ALTIJD berekend vanaf de eerste dag van laatste menstruatie.

Antwoorden (2)

Werking en inname schema

De z.g. abortuspil is niet 1 pil maar bestaat uit een combinatie van tabletten, namelijk Mifepriston en Misoprostol, die op verschillende dagen moeten worden ingenomen. De combinatie kan gebruikt worden tot 9 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Het Mifepriston blokkeert de werking van het hormoon progesteron en bevordert opening van het baarmoederhalskanaal. Misoprostol wekt weeën op. Soms is het gebruik van de abortuspil niet mogelijk om medische redenen, z.g. contra-indicaties, bijvoorbeeld in geval van hoge bloeddruk of astma.

De thans meest gebruikelijke procedure bestaat uit het innemen van 1 tablet Mifepriston in de kliniek, 36 tot 48 uur later gevolgd door het innemen 2 tabletten Misoprostol, eventueel 4 uur later gevolgd door nog eens 2 tabletten Misoprostol.
4 jaar geleden
De officiele bijsluiter van de abortuspil meldt gheel duidelijk: Tot 63 dagen (9 weken) na de eerste dag van de laatste menstruatie.