Wanneer stopt mijn bloeding als ik weer aan de pil begin?

Ik had vorige week donderdag mijn stopweek, dat betekend dat ik woensdag weer de pil moet slikken, maar mijn vraag is ben ik woensdag of donderdag dan gelijk niet meer ongesteld of kan het nog tot zaterdag of langer duren. het is mijn eerste strip van daar de onzekerheid.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
21.1K

Antwoorden (1)

Je wordt helemaal niet ongesteld als je de anticonceptiepil slikt, want er vindt dan geen eisprong plaats. Er komt een onttrekkingsbloeding in de stopweek. Deze bloeding is wat lichter en korter dan een normale menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Als je de pil slikt wordt het baarmoederslijmvlies maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft niet doorgroeien.

De onttrekkingsbloeding kun je voorkómen door de stopweek over te slaan en direct met de volgende strip door te gaan. De manier waarop is afhankelijk van de samenstelling van de pil die je gebruikt. Elke dag dat je een pil inneemt wordt de bloeding weer een dag uitgesteld.
Je kunt de stopweek zonder bezwaar enkele maanden uitstellen, er blijft bescherming tegen zwangerschap bestaan. Na een paar weken uitstel is er wel kans op een tussentijdse bloeding. Die wordt dan een doorbraakbloeding genoemd. Het kan ook voorkomen dat je tussen de onttrekkingsbloedingen door wat bloedverlies hebt, maar ook dan beschermt de pil tegen zwangerschap (als je geen pillen vergeten bent om te slikken).

Omdat je pas begonnen bent met het slikken van de pil is nog niet te zeggen hoe de bloeding zal verlopen. Want jouw lichaam moet er aan wennen. Het is mogelijk dat het nog niet gestopt is als je met de nieuwe strip begint. Een volgende pil slikken heeft geen invloed op de duur van de bloeding. Pas over enige tijd weet je hoe lang het bij jou normaal duurt.